Falco

Titel: Falco
Författare: Mons Kallentoft & Anna Karolina
Antal sidor: 361 (Inbunden)
ISBN: 97891 8854 5459
Publiceringsår: 2018
Serie: Herkulesserien #5
Originaltitel: -
Första mening: "Zack Herry låter underarmen snudda vid tjänstepistolen som han bär under t-shirten."

Handling: En tonårsflicka utför ett kallblodigt terrordåd i Stockholms tunnelbana och precis där befinner sig även kriminalinspektör Zack Herry. Han tycker att flickan sneglar lite extra åt hans håll hela tiden men kan inte vara säker, var det egentligen han som var den tilltänkta måltavlan? En kort tid senare hittas en polisman brutalt mördad på ett sätt som påminner om en ritual. Hans senaste uppdrag var som hanterare vid infiltreringen av en stor knarkliga. Nu kräver infiltratören, vars identitet är okänd, kriminalinspektör Zack Herry som kontaktperson. Zack Herry dras allt djupare ner i fallet och den här gången verkar det nästan som att det kan komma att bli hans sista. 

Omdöme: Jag gillade ju inte den tidigare delen i Herkulesserien något vidare så jag var ju inte så jättepepp på att fortsätta serien men sedan fick jag höra att den här skulle vara bättre och när jag kände att jag behövde något snabbläst så plockade jag ändå upp den här. Och den är betydligt bättre än den förra boken Heroine, det är den. Jag har ju inte varit något superfan av varken serien eller Zack Herry som huvudperson men jag tycker helt klart att böckerna gör sitt jobb som spännande underhållningslitteratur. Den här boken är precis som de tidigare delarna väldigt tempodriven, snabbläst och skickligt skriven med lagom spännande cliffhangers som gör att man hela tiden vill läsa ett kapitel till. Det känns också som att bytet av medförfattare bidrog till att lyfta serien ytterligare. Jag ser inte Mons Kallentoft signifikanta språk lika tydligt längre och för mig är det något positivt. Att man talar om de döda som att de fortfarande finns kvar eller som att det finns någon allvetande röst som ser och hör allt, både levande och döda, skymtas endast vid några fåtal gånger och det kan jag leva med. Språkligt är det helt klart ett steg uppåt med andra ord! Även historien engagerar mig lite mer den här gången. Jag är särskilt svag för relationen mellan huvudpersonen Zack Herry och hans bästa kompis Abdula och jag gillar att den relationen här blir lite snårig. Det bådar dock inte gott att det verkar som att Abdula ska försvinna ett tag men det vet man ju aldrig, jag hoppas i alla fall att han fortsätter att dyka upp. 


Betyg: 3/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Mons Kallentoft: 
Midvinterblod (Malin Fors #1)
Sommardöden (Malin Fors #2)
Höstoffer (Malin Fors #3)
Vårlik (Malin Fors #4)
Den femte årstiden (Malin Fors #5)
Vattenänglar (Malin Fors #6)
Vindsjälar (Malin Fors #7)
Jordstorm (Malin Fors #8)
Eldjägarna (Malin Fors #9)
Djävulsdoften (Malin Fors #10)
Himmelskriket (Malin Fors #11)

Zack (Herkulesserien #1)
Leon (Herkulesserien #2)
Bambi (Herkulesserien #3)
Heroine (Herkulesserien #4)

#1 - Monika

Skönt att du verkade gilla denna lite mer i alla fall :) Även om den inte nådde riktigt så högt som den gjorde för mig.