Midvinterblod
Titel: Midvinterblod
Författare: Mons Kallentoft
Antal sidor: 430 (inbunden)
Första mening: "Slå mig inte."

Det är en bister vinter i Linköping
när Malin Fors tar sig an ett fall
där en man har hittats
upphängd i ett träd.

Tillvägagångssättet påminner om en ritual,
ett offersätt för asatroende.

Men mannen visar sig vara Bollbengan,
känd i trakten som lite av ett orginal
och vem skulle vilja honom något ont?

Det finns många spår att gå på,
tyvärr är flertalet villospår
och plötsligt verkar utredningen ligga på is.
Det behövs ett genombrott.


Jag tycker att boken är snyggt uppbyggd.
Det finns olika synvinklar, både levande och döda,
och man blir aldrig förvirrad över
vilken karaktär som är vem.

Sedan gillar jag kanske inte karaktären
Malin Fors speciellt mycket,
men just i den här boken
låter jag det inte påverka mitt omdöme.
En fyra är ändå väldigt högt för att komma från mig.


Betyg: 4/5

Böcker som jag tidigare har läst av Mons Kallentoft:
Höstoffer