Leon

Titel: Leon
Författare: Mons Kallentoft & Markus Lutteman
Antal sidor: 367 (Inbunden)
ISBN: 97891 8744 1257
Publiceringsår: 2015
Serie: Herkulesserien #2
Originaltitel: -
Första mening: "Jeansen glider ner längs benen och det känns som om hans mänsklighet långsamt rinner av honom för att ersättas av något större."

Handling: Ett videoklipp har skickats till polisen där en liten pojke sitter i en bur i ett okänt bergrum. Bredvid buren finns en klocka som obönhörligen räknar ner och runt burek tycks det stryka en mörk lejonliknande skugga. När kriminalinspektör Zack Herry ser filmen förstår han direkt att det är på allvar och vilket öde pojken kommer att gå till mötes om de inte hittar honom i tid. Samtidigt brottas Zack med de egna demonerna som ständigt pockar på hans uppmärksamhet, att välja drogerna framför allt annat och det tär på banden till hans vän och kollega Deniz och särskilt när det blir fråga om liv och död. 

Omdöme: Det börjar bli ett antal böcker som jag har läst av Mons Kallentoft nu och det är lätt att känna igen hans sätt att skriva, både på gott och på ont. Han har ett väldigt driv i sina böcker som gör att man hela tiden hålls på halster och vill läsa vidare, korta kapitel bidrar till det klassiska bokmalssyndromet bara ett kapitel till.. Och det är spännande i stort sett hela tiden. Jag kan dock ha lite svårt för berättarrösterna där det ibland framgår information som känns helt taget ur luften. Som när vi som läsare får veta att polisen inte bör titta i rättsläkarens dator eftersom det där finns något som han vill dölja och jag förstår inte om personen i fråga tänker det eller pratar för sig själv eller hur det rimligtvis passar in i sammanhanget. Det är den allvetande rösten som jag ibland tycker avslöjar lite för mycket antar jag. Det märks också att det är planerat för en lång serie eftersom det läggs ut trådar om lite allt möjligt som inte får sin förklaring i slutet, böckerna hänger med andra ord till stor del samman med varandra även om de berör enskilda fall. 

Det var väldigt länge sedan jag läste första delen och jag minns absolut ingenting av vad den handlade om. Jag hade till och med förvrängt minnet av den till att jag inte tyckte att den var så bra men när jag läser min egen recension av boken så visade det sig ju att jag visst tyckte att den var det så det var ju lite synd att jag inte återupptog den här serien lite tidigare. Men bättre sent än aldrig. Även om jag tror att den hade tjänat på att jag hade kommit ihåg lite mer om karaktärerna. Det klarnar lite en bit in i boken men det är verkligen betoning på lite. Nu när jag har läst ut den så vill jag gärna ge mig på nästa del direkt när jag har karaktärerna färskt i minnet. Det ska dock sägas att jag läste ut den för ett par dagar sedan och att jag fick tänka efter några sekunder extra för att ens minnas vad den handlade om. Det är en väldigt underhållande läsning för stunden med ett driv och en läsning som gör att man nästan sitter med andan i halsen men det är ingen läsning som stannar kvar. Men deckare tycker jag är till för underhållning så jag lägger inte så stor vikt vid det. Det viktigaste är om jag vill läsa fortsättningen? Och det vill jag absolut! Det den här boken vinner på är med andra ord spänningen, drivet som gör att man inte vill lägga ner den för att göra något annat innan den är utläst. Precis så som jag tycker att en deckare bör vara. 


Betyg: 4/5

Köp den här: Adlibris & Bokus

Böcker som jag tidigare har läst av Mons Kallentoft och Markus Lutteman:
Zack (Herkulesserien #1)

Böcker som jag tidigare har läst av Mons Kallentoft:
Midvinterblod (Malin Fors #1)
Sommardöden (Malin Fors #2)
Höstoffer (Malin Fors #3)
Vårlik (Malin Fors #4)
Den femte årstiden (Malin Fors #5)
Vattenänglar (Malin Fors #6)
Vindsjälar (Malin Fors #7)
Jordstorm (Malin Fors #8)
Eldjägarna (Malin Fors #9)
Djävulsdoften (Malin Fors #10)



#1 - Monika

Fattar inte att du kunnat hålla dig så länge. De här böckerna gillar jag riktigt mycket. Så mycket att jag är i fas med serien :)

Svar: Det är bra jobbat! Inte många serier som man hinner vara i fas med annars ;)
Carolina Edvinsson