Satanskäftarna
 

Titel: Satanskäftarna
Författare: Mons Kallentoft
Antal sidor: 333 (Inbunden)
ISBN: 97891 3715 3407
Publiceringsår: 2020
Serie: Malin Fors #13
Originaltitel:
Första mening: "Jag kommer längre och längre in i mitt liv."

Handling: Det är vår i Linköping. På ett gammalt slagfält hittas en ung man mördad och någon verkar ha ätit av hans kropp. Spåren leder Malin Fors och hennes kollegor i flera olika riktningar. Mannen var homosexuell och i en tid då hatbrotten ökar kan det vara ett motiv. Eller har mordet med hans framgångsrika arbete som kemist att göra? När ytterligare en homosexuell man hittas död börjar Malin frukta att en sadistisk seriemördare går lös. Medan oron sprider sig i staden för utredningen henne allt längre bort, ut i en värld av hänsynslös girighet. 

Omdöme: Sveriges svajigaste deckarserie? Kan mycket väl vara så. Det går upp och det går ner för vår kära Malin Fors och så länge som jag har sagt att det får räcka nu, så kommer en bok som känns lite bättre och jag får hopp igen men så kommer det en sådan här som känns som att serien faller djupare ner i träsket ännu en gång. Med andra ord, jag gillar det inte. Till en början var den seg och det kändes som att Malin Fors och hennes kollegor bara stod och trampade vatten utan att komma någonstans. Men så sker ett nytt mord och med det kommer lite nya ledtrådar men mer spännande blir det tyvärr inte för det. Det hela känns alldeles för komplicerat! 

Och så Malin Fors nya kärlekshistoria, som man som läsare bara kan sucka åt. Som läsare vet man att det är dömt redan från början och då blir bara processen till att Malin Fors själv ska inse det en enda lång plåga. Är jag inte lite för negativ och kritisk nu, kanske ni tycker? Jo, kanske. Jag läste ju ändå ut den. Det gick ganska snabbt. Språket är lätt. 

Betyg: 2/5

Köp den här: Adlibris & Bokus & Omnible

Böcker som jag tidigare har läst av Mons Kallentoft: 
Midvinterblod (Malin Fors #1)
Sommardöden (Malin Fors #2)
Höstoffer (Malin Fors #3)
Vårlik (Malin Fors #4)
Den femte årstiden (Malin Fors #5)
Vattenänglar (Malin Fors #6)
Vindsjälar (Malin Fors #7)
Jordstorm (Malin Fors #8)
Eldjägarna (Malin Fors #9)
Djävulsdoften (Malin Fors #10)
Himmelskriket (Malin Fors #12)

Zack (Herkulesserien #1)
Leon (Herkulesserien #2)
Bambi (Herkulesserien #3)
Heroine (Herkulesserien #4)