Här ligger jag och blöder
Titel:Här ligger jag och blöder
Författare: Jenny Jägerfeld
Antal sidor: 252 (pocket)
Första mening: "Klockan var kvart i ett torsdagen den tolfte april, dagen före den internationellt inbillade olycksdagen, och jag hade just sågat av den yttersta toppen av min vänstertumme med en elektrisk sticksåg."
 
Maja går första året på gymnasiet
och under en skulpturlektion sågar hon av sig en bit av tummen.
Inte avsiktligt förstås, som folk verkar tro.
Alla som oroar sig för henne,
vilket alla utom Majas mamma kan räknas som.
Det är snarare Maja som oroar sig för henne.
 
Varannan helg åker Maja till Norrköping
där hennes mamma bor och arbetar som psykolog.
Men just den helgen efter att Maja sågat av sig tummen
så är det inte hennes mamma hemma
och mobilen är kvar med mängder av missade samtal.
Den enda ledtråden hon har är ett mail.
Vart är hennes mamma?
 
 
Jag hade hört mycket gott om den här boken
så varför blir jag inte helt betagen?
Kanske på grund av just det,
att jag redan hade hört så mycket om den.
Mina förväntningar uppfylldes helt enkelt inte.
 
Det jag tycker är mest uppfriskande med ungdomsböcker
är det brutala, verbala och lite råa språket.
Det skrivs om avsågade fingrar, blod som sprutar och till och med lite sex.
 
Maja som karaktär är fascinerande cool,
hon är esteten som klär sig i orkesterbyxor och rakar av sig håret
och inte har så många kompisar och som mot den fördomsfulla bilden
inte alls söker sympatier eller uppmärksamhet.
Hon är en självständig tonåring med skinn på näsan.
 
Varför gillar jag den inte då?
Jag kan faktiskt inte sätta fingret på det men det var inte en bok
som jag hade svårt att lägga ifrån mig eller som berörde mig
eller som drog in mig i en annan värld.
Det blev bara en helt vanlig bok.
 
 
Betyg: 3/5
 
 
Köp den här: Adlibris & Bokus