Mörkertal
Titel: Mörkertal
Författare: Arne Dahl
Antal sidor: 392 (inbunden)
Första mening: "Redan första gången han såg kvarlevorna förstod han att det var något speciellt med dem."

En sjundeklass är på klassresa
mitt i de ångermanländska skogarna
när en av eleverna plötsligt försvinner.

Många tveksamma omständigheter
gör att A-gruppen får rycka in,
de bästa av de bästa.

Samtidigt som utredningen i skogen pågår
så gör en hantverkare ett underligt fynd
mitt inne i Stockholm
och försvinner sedan spårlöst.

Sedan har de även mordet
som liknar en ritual på halsen,
ju längre in i hemligheter de kommer
desto mer verkar händelserna vävas samman.


Boken är en okej deckare,
lite sämre än jag hade väntat mig
på grund av alla personer
som måste hållas isär
och alla händelser som kastas runt.

Jag har dessutom inte läst någon bok
av Arne Dahl innan vilket kanske försvårade lite.

Det är en ganska rå bok
med mycket mord,
pedofili och sexuala drifter.
Det gör den tyvärr inte heller bättre.

Och inte heller kan jag känna
med någon av karaktärerna.


Betyg: 2/5