De i utkanten älskande
Titel: De i utkanten älskande
Författare: Johanna Nilsson
Antal sidor: 192 (inbunden)
Första mening: "Det är ingen dag för passion."

Boken handlar om utanförskap,
inte om människor som försöker passa in
utan snarare som försöker finna sig själva.

Boken handlar om Sofia som tidigare hette Stefan,
om Bea och hennes alkoholiserade pappa,
om Måns som är gatumusikant,
om Jack som är läkare,
om Victor som har cancer,
om hans dotter Mirja som vill bli modell
och om hans fru Rosa som äger ett kafé.

Om alla dessa människor kretsar berättelsen
och det enda de har gemensamt är väl
någon sorts jakt på acceptans av samhället.


Jag har velat läsa den här boken ända sedan nionde klass
och man fick se ett utdrag på ett nationellt prov i svenska.
Det var på tiden att jag gjorde det nu.

Och den var precis så bra som jag
ville och hoppades att den skulle vara.

"Kom och ta mig. Sparka mig. Snitta mig. Våldta mig. Bara någon rör vid mig med någon slags känsla. Till och med hat är att föredra framför likgiltighet."

Jag gillar alla Johanna Nilssons böcker,
som jag har läst,
inte bara på grund av handling
utan oftare på grund av språkhantering.

Jag rekommenderar!