En lek med eld
Titel: En lek med eld
Författare: Peter Robinson
Antal sidor: 408 (pocket)
Första mening: "Jag var inne på tredje sömntabletten och andra glaset whiskey när han knackade på dörren."

I de utbrända resterna av ett par gamla kanalbåtar
hittas liken av en man och en kvinna.
Vid första anblick kan det ses som en olyckshändelse
men överkommissarie Alan Banks
tror direkt att det rör sig om mordbrand.

Frågan är om det rör sig om en pyroman
eller en väl uttänkt plan
och vad har offren egentligen för samband?
En konstnär och en heroinist.

När det sedan inträffar ytterligare en brand
där en man omkommer utesluter de slumpen
men sambanden är fortfarande svåra att finna.

Samtidigt råder stridande känslor i privatlivet
hos både Alan Banks och hans kollega Annie Cabbot.

Jag har aldrig riktigt fastnat för Peter Robinson,
varför vet jag inte riktigt för jag borde väl göra det
eftersom han tillhör en deckargenre som jag gillar.
Även om jag inte har blivt frälst i och med den här boken
så skulle jag nog heller inte ha något emot att läsa en till.

Peter Robinson är kanske en kärlek som måste växa fram.


Betyg: 3/5

Böcker som jag tidigare har läst av Peter Robinson:
I djävulens sällskap