Frälsaren

Titel: Frälsaren
Författare: Jo Nesbø
Antal sidor: 502 (pocket)
Första mening: "Hon var fjorton år och övertygad om att om hon blundade och koncentrerade sig så kunde hon se stjärnorna rakt genom taket."

En man blir ihjälskjuten
mitt på öppen gata undet en julkonsert
men vem skulle egentligen
vilja se frälsningssoldaten död?

Det visar sig att någon har lejt
en mördare som går under namnet
Lilla Frälsaren,
ett namn som har uppkommit
under Balkankriget.

Poliskommisare Harry Hole
får ta sig an uppdraget
och det visar sig vara bråttom,
Lilla Frälsaren är inte klar än.

Det här är den sjätte
boken om Harry Hole,
jag har inte läst någon tidigare
men det fungerade bra ändå.

Jag brukar tycka att 500 sidor
är lite mycket för en kriminalroman
och att mycket då kan tas bort,
men här behövs hela utrymmet.

Boken pendlar i perspektiv
och det gillar jag, början blir alltid
lite förvirrande men om man
väl kommer förbi det
så uppskattar jag det mer
än en ensam berättare.

Du vet redan vem mördaren är,
det är anledningen och tillvägagångssättet
som ska pusslas ihop
till en helhetsbild.

Rekommenderar.