Livet deluxe
Titel: Livet Deluxe
Författare: Jens Lapidus
Antal sidor: 495 (inbunden)
Första mening: "Det var andra gången i livet som jag besökte Stockholm för ett jobb."

Den sista delen i trilogin av Jens Lapidus
som handlar om Stockholms undre värld,
där gängkrigen avlöser varandra
och där man får skapa sin egen rättvisa.

Karaktären JW från den första boken
är tillbaka igen och ute ur fängelset,
där han inte har varit på latsidan
utan startat upp en verksamhet inom pengatvätt.

Polisen har sina aningar men inga bevis.
Kriminalinspektör Martin Hägerström
anses vara den perfekta personen för att kunna
komma JW tillräckligt nära för att få reda på detaljer,
om det inte vore för att han var polis.
Enkelt ordnat; han blir uppsagd och jobbar undercover.

Samtidigt förbereder Jorge sitt livs rån,
som gör att han ska slippa nio-till-fem livet
men han kan inte göra det ensam.
Vem kan man lita på? Vem fuckar inte upp?

Natalie Har länge levt under sin far Radovans beskyddande vingar
men när hoten mot Kungen av den undre världen eskalerar
börjar ordningen rubbas.
Vem skulle ta över? Vilka skulle försöka utmana?
Natalie tvingas välja vilken väg hon ska gå och vem hon ska vara.


Det är lätt att känna igen böckerna som Jens Lapidus har skrivit
för både storyn och stilen är exakt likadan som tidigare,
men det behöver inte vara något negativt
för man vet vad man får.

Jag tycker nästan att den här är den bästa i serien
eller i alla fall är den likvärdig med den första boken.

Sedan är det ju det här med språket,
som man antingen hatar eller älskar.
Jag tycker att det karakteriserar boken
och jag tycker absolut att det är bra!
Den är uppdaterad, den känns rätt just nu
men det blir ju inte mer än så.

Ibland kan jag tycka att den blir jobbig att läsa
och då är jag ändå bara tjugoett, jag borde vara van.
Om tjugo år kanske alla böcker skrivs såhär.

Jag skulle rekommendera den som julklapp
till brorsan, pojkvännen eller en manlig bekant!

Betyg: 3/5

Tidigare böcker som jag har läst av Jens Lapidus:
Aldrig fucka upp
Snabba Cash