Niceville
Titel: Niceville
Författare: Kathryn Stockett
Antal sidor: 471 (pocket)
Första mening: "Mae Mobly föddes tidigt en söndagmorgon i augusti 1960."

Boken handlar om tre starka kvinnor
från Jackson, Mississippi
och det enda de har gemensamt är
deras vilja och tro på förändring.

Skeeter är den vita societetstjejen
som kommer hem från sina collegestudier,
hem och ut på landet där hennes familj
driver stora bomullsplantage.

Aibileen är den svarta hemhjälpen
som förlorat både man och barn
men som ändå har uppfostrat och älskat
sjutton andra vita barn.

Minny är Aibileens vän och också hon
jobbar som hemhjälp men har svårt att
inte tala när hon inte blir tillsagd.

Tillsammans bestämmer de sig för att skriva en bok
ur hemhjälpens perspektiv, för att förändra.
De skriver om hur de har förnedrats, diskriminerats och förföljts.
Men också om hur det är att älska andras barn, hopp och drömmar.

Arbetet med boken är farligt
men den kommer att förändra deras liv för alltid.


Den här boken har i princip bara fått ros
och kritikerna har hyllat den till skyarna.
Det finns ingen som inte tycker om Niceville, tycks det.
Vill man inte läsa den kan man även se den på film.

Det här är egentligen inte min genre
så jag tycker inte att den är så pass bra som ryktet säger.
Jag kan ge den att den är välskriven, genomtänkt
och de olika perspektiven är också förvånansvärt bra.
Men det är ingen bok som jag har svårt att lägga ifrån mig.


Betyg: 4/5