The last coyote
Titel: The last coyote
Författare: Michael Connelly
Antal sidor: 442 (pocket)
Första mening: "Any thoughts that you'd like to start with?"

Harry Bosch
är tillbaka
fast ändå inte.
Han har blivit tillfälligt avstängd från polisen,
hans flickvän har lämnat honom
och hans hus blev offer för jordbävningen.

På den oväntade fritiden
bestämmer han sig för att göra det
som han så länge skjutit upp
och gjort sig redo för att möta,
det olösta mordet på hans mamma.
Daterat den 28 oktober 1961.


Harry Bosch är den typiska klichépolisen
som nästintill alla deckare befattar sig med.
Han är ensamvarg med ett hetsigt humör
och som dessutom gärna tar till flaskan.

Jag vet inte vad det är som gör det
men Michael Connelly undviker
de annars så vanliga fallgroparna.

Än är jag inte besviken på
min favoritdeckarförfattare,
även om den här boken
inte är den bästa jag har läst.

Vill man ha en spännande deckare
som kanske inte ger så mycket mer
än några timmars tidsfördriv
och som man sedan lämnar
utan vidare eftertanke,
så kan man läsa den här.

Böcker som jag tidigare har läst av Michael Connelly:
Räven