Tid att dö

Titel: Tid att dö
Författare: Jeffery Deaver
Antal sidor: 473 (inbunden)
Första mening: "Hur lång tid tog det för dem att dö?"

Deckarförfattare har en tendens att använda samma karaktärer
och sedan skriva en hel serie om dem, det här är inget undantag
för huvudpersonen som heter Lincoln Rhyme
förekommer i flera böcker innan den här
men det går att läsa dem fristående såklart.

I den här boken har Lincoln Rhyme fått en seriemördare på halsen
som kallar sig själv för Urmakaren, på platser där offer har hittats
har det även funnits en väl fungerande klocka tickandes i närheten.
Lincoln Rhyme tar hjälp av assistent Amelia Sachs,
som även har fått sin allra första utredning vid sidan om.
Men morden visar sig bara vara en del av en mycket större plan
som Urmakaren har tänkt att utföra.

Det tog några sidor innan jag kände igen karaktärerna,
jag har sett en filmatisering av en tidigare bok
närmare bestämt The Bone Collector
där Angelina Jolie har en av huvudrollerna.
När jag insåg det blev boken outhärdlig.

Boken är kanske inte dålig egentligen, även om jag tycker
att det fokuseras lite mycket på utredningen
vilket gör att man inte lär känna karaktärerna på samma sätt.
Den har tvära kast, oförutsägbara händelser och jakt på en mördare
så den är ju upplagd för att kunna bli bra,
men för mig håller den långt ifrån måttet.