Tusenskönor
Titel: Tusenskönor
Författare: Kristina Ohlsson
Antal sidor: 398 (pocket)
Första mening: "Ängen med sin grönska och sina blommor hade alltid varit hennes."

Ett prästpar hittas skjutna i sitt hem.
Det verkar som om mannen har
skjutit sin hustru och sedan sig själv,
för vem skulle känna sig tillräckligt hotad
av en präst för att få dem mördade?

Inlåst i en lägenhet sitter Ali
som väntar på besked om sin asylansökan,
han hoppas på en ny framtid i Sverige.

I Bangkok irrar en ung svensk kvinna omkring
när hon inser att hon har blivit av med sin identitet
och på så sätt håller på att försvinna,
trots att hon själv mest av allt vill finnas.

Inuti Lejonkulan jobbar Alex Rechts,
Fredrika Bergman och deras kollegor
med att reda upp fallet med prästparet.
Det verkar som om det är mer komplicerat än ett självmord.


Jag tycker att det här är en okej deckare,
ungefär likvärdig med den tidigare antar jag.
Jag tycker fortfarande om karaktären Fredrika Bergman
och jag gillar att det här förmodligen är en av få
deckare där ingen polis är gravt alkoholiserad.

Det som däremot är mindre bra med den här boken
är att den är så pass spretig, det blir trådar överallt att foga ihop till en story.
Den blir helt enkelt lite för mycket.
Den blir komplicerad och en snudd på långsökt.
 
( Jag gillar däremot Bangkok-spåret.)


Betyg: 3/5

Tidigare böcker som jag har läst av Kristina Ohlsson:

Askungar