21 frågor
1. Om du för en dag fick hoppa in i en bok, och leva där- vilken bok  skulle du välja?
Jag läser mest deckare och i de böckerna skulle jag inte vilja hoppa in i i alla fall. Ungdomsböckerna undviker jag nog gärna också då jag inte längtar tillbaka till tonårstidens bekymmer. Men ja, jo visst skulle det vara lite häftigt att spatsera runt på Hogwarts.
 
2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Det kommer nog att bli Eld av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren
 
3. Är det övervägande med kvinnliga eller manliga karaktärer i din bokhylla?
Det är nog med ganska god marginal mest manliga författare.
 
4. Hur får du oftast boktips?
Helt klart mest från andra bloggar.
 
5. Vad är det främst som lockar dig till att läsa en bok?
Titeln och framsidan lockar ju om jag bara spånar runt lite på biblioteket. Bra recensioner är ju heller ingen nackdel. Andras omdömen väger också tungt.
 
6. När blir en bok för lång?
När författaren utan problem hade kunnat kapa flera hundra sidor eftersom de inte har tillfört historien något. När det landar på runt femhundra sidor brukar jag ana att så kan ha blivit fallet.
 
7. Sämsta boken du läst?
Det finns en del böcker som jag inte ens har kunnat avsluta. Det är ett riktigt dåligt betyg, men de minns jag ju såklart inte ens titlarna på. Några exempel är:
Left to die - Lisa Jackson
Vampire Diaries - L.J Smith
1222 över havet - Anne Holt
Otroligt men sant - Jogn Searles
Nya författarskolan - Göran Hägg
 
 
8. Vilken bok borde ALLA läsa?
Torka aldrig tårar utan handskar av Jonas Gardell.Enough said.
 
9. Vilken genre finns det mest av i din bokhylla?
Deckare.
 
10. Minst av?
Fantasy.
 
11. Måste du läsa ut alla böcker du börjar med?
Jag strävar alltid efter att läsa ut alla men det har hänt att jag har fuskat, det ska medges. Efteråt undrar jag dock alltid varför jag valde att slösa tid på det.
 
12. Det är filmen ”Day after tomorrow” på riktigt och för att inte frysa ihjäl måste du hålla liv i elden. Vilka böcker offrar du till brasan?
Jag offrar nog de böcker som står oläsa i hyllan, de har jag ju ingen relation till. Och eftersom de står där de står så har de heller inte verkat tillräckligt intressanta för att jag ska plocka dem före några andra.
 
13. Aliens/robotar/en sekt tar över världen och bannlyser alla böcker utom en. Vilken tycker du ska vara den bok som sparas och varför?
Jag vet inte, bibeln kanske. Inte för att jag har någon relation till den eller för att jag tror på Gud i den bemärkelsen. Mer som en påminnelse om hur stor skillnad det skrivna ordet kan göra och hur precis samma ord kan få så oerhört många olika och felaktiga tolkningar. Magnus Betnér har många kloka ord att säga om Gud och religion.
 
14. Jultomten hälsar på dig och säger att det aldrig mer blir någon jul om du inte skriver in dig själv i en bok. Vilken bok vill du vara med i och vad gör du därinne?
Jag har faktiskt ingen aning! Men skriv in mig i Fifty shades of grey då, där verkar man ju aldrig behöva ha tråkigt i alla fall.
 
 
15. Din favoritförfattare åker limo/skateboard/pulka förbi dig. Givetvis springer du efter. Vem är författaren och vad frågar du?
Astrid Lindgren. Jag skulle inte fråga. Jag skulle säga att barn fortfarande läser och älskar hennes böcker världen över.
 
16. Vilken bokkaraktär hatar du mest?
Enkelt, Erica Falck. Camilla Läckbergs litterära polis fru som löser precis alla mord, bara genom att vara en författare som är hemma hela dagarna.
 
17. Om du skulle skriva en egen bok- vad skulle den handla om?
Olycklig kärlek. Bland det värsta som finns.
 
18. Vilken typ av böcker behövs det fler av?
Det finns aldrig tillrckligt med ungdomsböcker. Inte sådana som handlar om sex och kärlek. Utan sådana som handlar om att försöka passa in i samhällets ideal utan att någonsin lyckas eller som handlar om att aldrig känna sig tillräcklig eller som om man duger.
 
19. Bästa barndomsbok?
Böckerna av Astrid Lindgren. Emil eller Barnen i Bullerbyn eller Mio min Mio eller Pippi Långstrump ellerSaltkråkan eller Allra käraste syster.
 
20. Finaste budskapet från en bok du har läst?
Paulo Coelho har väl alltid fina budskap antar jag. Även om de ibland känns lite för präktiga.
 
21. Bästa bokcitatet?
Bland annat: "Hur vet man att det är slut?" Kanske när man är mer kär i sina minnen än i den man har framför sig."
 
 
#1 - Nilmas Bokhylla

500 sidor är ganska normalt för mig, men när det börjar bli 700+, då är jag skeptisk!

#2 - Books ABC

Haha! Jag stör mig också på Erica. OCH på hennes man polisen :)