Fördelar med att jobba på bibliotek.
 
 
Det har kommit in lite nya pocket på jobbet, nya i den bemärkelsen att de är nya på biblioteket men inte nya ute på marknaden.
Bland annat två av Katarina Wennstam, nämligen Flickan och skulden och En riktig våldtäktsman som båda har hamnat under min "Att läsa" lista.
 
Flickan och skulden handlar om samhällets syn på våldtäkt. Våldtäkter begås dagligen i Sverige. "Offren och gärningsmännen kommer från alla orter, alla samhällsskikt, alla bakgrunder. Det är brott som enligt lagen ska straffas hårt. Men fortfarande är det sociala straffet mot offret obarmhärtigt." Boken kom ut 2002.

En riktig våldtäktsman kom ut två år efter Flickan och skulden, en efterföljare som istället för offren fokuserar på gärningsmännen och samhällets syn på dem.

 

Jag vet inte varför jag allt som oftast väljer att läsa om misär men en sak vet jag och det är att Katarina Wennstam tidigare har imponerat på mig. Både genom Smut och Alfahannen.

Hade det inte varit för jobbet så hade jag förmodligen aldrig fått upp ögonen för dessa.