Doktor Joseph
 
Titel: Doktor Joseph
Författare: Andreas Roman
ISBN: 978 91 87135 309
Antal sidor: 387 (inbunden)
Första mening: "Dagen blev orolig efter lunch, när molnen gaddade ihop sig mot solen och skickade skuggor över farlederna."
 
Handling: Joseph kommer ursprungligen från Haiti, där han minst sagt är en välkänd man som anses besitta magiska krafter med hjälp av voodoo. Andarna har respekt för Joseph redan som tjugoåring, något som är mycket ovanligt. Han tvingas dock fly från Haiti till Stockholm och lämnar därmed voodoon bakom sig. Men när han får sparken från försäkringskassan, blir lämnad av sin fru och polisanmäld av grannen får han nog. Han går ner i sin källare. Konsekvenserna blir dock inte endast de han redan hade räknat med, mörka krafter som länge har letat efter Joseph lyckas nu finna honom.
 
 
Omdöme: För mig är det ett väldigt nytt ämne det här med voodoo och är alltså inget som jag har stött på tidigare, vilket gör att boken känns väldigt unik i sitt slag och det gillar jag mycket. Jag tycker också om att voodoon blandas ut med det gamla vanliga Svenssonlivet, en familj med två barn där Joseph jobbar på försäkringskassan. Det blir liksom inte för mycket magi och övernaturliga krafter vilket är bra för en sådan som mig som tycker att den kan bli lite väl orealistiskt. Sammantaget kan jag tycka att det är en bra avvägning mellan övernaturligt och verkligt. Enda gången det går till överdrift är i slutet, jag lovar att inte avslöja vad som händer, men det blir lite för uppgjort för en filmscen - som om han redan håller på och filar på ett manus tills när han säljer filmrättigheterna.
 
Sedan kommer vi till karaktärerna och där har jag skilda åsikter, vissa karaktärer uppskattar jag (Joseph, Morgan och Baronen) medan andra har jag riktigt svårt för (Bea och Deone) men visst är det så att man inte kan gilla alla och jag irriterar mig inte så pass mycket på dem att det stör läsningen.
 
Sammantaget är det faktiskt lite av en skräckläsning med inslag av humor, även om jag inte direkt darrar av rädsla eller skrattar högt. På slutet ville jag dock läsa klart boken eftersom jag låg i sängen och inte ville sluta mitt i upplösningen och riskera mardrömmar. Det här är alltså en riktigt bra bok som jag rekommenderar! Jag ser fram emot fortsättningen.
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Cdon & Bokus
 
#1 - Elisabeth

Jag gillade den också! Intressant med voodoo =)