Fredagsfrågan som blev till en lördagsfråga
 
 
 
Veckans (fredags)fråga: Hur viktiga är böckernas förord egentligen? Läser du dem eller skippar du dem helt och hållet?
 
Jag måste svara att det beror lite på men oftast gör jag det nog inte, det beror helt enkelt på vad förordet innehåller. Om det tillför historien något, vilket det väldigt sällan gör, så läser jag ju det såklart. Men om det bara består av kommentarer från författaren eller någon annan "viktig" person så läser jag det inte. Efterord läser jag om möjligt ännu mer sällan och tackord där det endast rabblas namn skyr jag som pesten.
 
 
#1 - C.R.M. Nilsson

Håller med dig :)

#2 - Lottens Bokblogg

Tack till en massa människor tycker jag hör hemma i ett efterord. Och dessutom skippar jag det ofta...

#3 - Ewa K

Jag är en dålig läsare av förord, men kanske kan jag bättra mig.

#4 - 23minuter

Det är inte ofta som jag läser förord, de är allt för tråkiga och brukar inte bidra till handlingen!

Svar: Håller helt med! :)
Carolina Edvinsson

#5 - Monika

Jag brukar läsa förorden, efter att jag läst boken :)

#6 - Linda

Ibland läser jag förord om det inte är flera sidor! och tackord och efterord skummar jag igenom om jag orkar;).

#7 - Linnea

Jag läser alltid förorden. :) Tycker de brukar ge ett bra intro till författaren och sätter boken i ett sammanhang. Det gäller särskilt klassiker.

Svar: Jo, det kan mycket väl vara så. Jag läser ju så dåligt med klassiker nämligen.
Carolina Edvinsson

#8 - Zelly

Jag brukar läsa förorden, om de inte är på tok för långa då sluta det med att jag skummar igenom dem