Darling Jim (Eller en mördande seanchaí)

Titel: Darling Jim
Författare: Christian Mørk
ISBN: 97891 86067 168
Antal sidor: 333 (pocket)
Första mening: "Folk ville inte komma i närheten av huset, trots att det sedan länge hade sanerats för nya hyresgäster och kropparna vilade tryggt i jorden."
 
Handling: En dag kommer en ung namn vid namn Jim på sin röda motorcykel till en liten stad någonstans på den irländska landsbygden och för systrarna Fiona, Róisín och Aiofe förändras livet för alltid. Jim är en sagoberättare och med sina ord lyckas han snärja åhörarna tills de bara vill ha mer och mer och mer och mer. Men under den till synes perfekta fasaden döljs mörka hemligheter och systrarna kan inte avfärda det som en slump att unga kvinnor mördas var än Jim befinner sig. Jakten på sanningen kommer dock att kosta dem livet.
 

Omdöme: Redan från början får man veta att minst två av systrarna har blivit mördade, efter att de har hållits fångna en längre tid. Berättelsen handlar om vad som ledde fram till morden. Jag har inga som helst problem med sådana böcker, ibland tycker jag till och med att det är mer spännande när man redan vet hur det kommer att sluta. Det krävs dock en stor portion finess för att lyckas med en sådan bok och jag tycker inte att Christian Mørk når ända fram. Boken består av i alla fall tre olika historier varav den första är i nutid, den andra återspeglas genom systrarnas dagböcker och den tredje är den saga som Jim berättar för alla som vill lyssna. Den enda gången jag verkligen ville veta vad som hände det var i sagan, den påhittade i boken, och det känns lite som ett misslyckande.
 
Slutet lämnar mer frågetecken än svar tycker jag och jag gillar det inte alls. Dessutom ska en liten portion magi blandas in i boken och då tycker jag ännu mindre om den, för det är inte ens riktig magi. Det är sådan magi som människor ser som vill se magi, ungefär så.
 
Å andra sidan är det väl en annorlunda deckare med tanke på att det inte finns en enda rad om polisarbete eller liknande, även om det finns en polis men som staden lika gärna hade kunnat vara utan. Men eftersom jag är en hängiven klassisk deckarfantast så faller den här mig inte riktigt i smaken.
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon