Måndagens Movie: Catching Fire
 
 
 
 
     Titel: The Hunger Games: Catching fire 
     Premiär: 20 november 2013 (sv)
     Längd: 146 min
     Genre: Action, Adventure & Sci-Fi
     Medverkande: Jennifer Lawrence, Josh Hutcherson  & Liam Hemsworth
     Imdb-betyg: 8,3
 
     Baserad på boken Fatta eld av Suzanne Collins
 
 
 
 
Handling: Ännu ett år och ännu ett Hungerspel ska gå av stapeln. Den här gången är det inte mindre än 75 årsjubileum och mer påkostat än någonsin. Det bestäms även att det den här gången inte kommer att vara alla barn i de tolv distrikten som deltar i dragningen utan endast de tidigare vinnarna. Eftersom Katniss är den enda kvinnliga vinnaren i distrikt 12 är hon redan självskriven och måste därför åter in på arenan och slåss för sitt liv. Katniss har blivit en symbol för hopp, frihet och revolution och tillsammans med de andra deltagarna i spelen börjar hon få upp ögonen för vem den egentliga fienden är.
 
Omdöme: Jag kan tycka att det tar väldigt lång tid innan själva Hungerspelen tar sin början och det är mycket information som ska gås igenom innan. Själva arenascenerna känns relativt korta i jämförelse. Jag gillar symboliken med härmskrikan och de scener när vi får se folkets hopp om frihet i de olika distrikten, alla människor som offrar sig för revoultionen. Egentligen hade jag gärna velat se mer av det. Jag tycker att skådespelarna överlag gör ett bra jobb men det är endast få som det lyser om, bland annat faller båda Peeta och Gale platt för mig. De är helt enkelt supertråkiga båda två. Annars tycker jag att filmen följer boken mycket bra, vad jag kan minnas i alla fall och det är inget som jag känner att jag saknar.
 
 
 
 
#1 - Emilie

Jag hade sån ryggvärk efter att jag sett filmen (hade spänt mig galet mycket) ;) Jag håller med dig. Visst, revolutionen byggs upp och så men de borde spenderat lite mer tid på arenan. Hade velat se när hon hittade Haymitchs band från hans spel. Sen var distrikt tretton lite för lamt förklarat (märkte jag då jag såg den med fyra pers som inte läst boken...) Men annars var den sååå galet bra :)

sv. Jag hade också Nattens Cirkus oläst i hyllan väldigt länge, men det i sig gör egentligen ingenting, du har ju det härliga med att läsa den kvar då :)

Svar: Ja, jag saknade också studierna av de gamla spelen. Men eftersom det inte kom så började jag tveka på om det var i den sista boken..
Carolina Edvinsson