Måndagens Movie: X-Men 2
 
 
 
     Titel: X-Men 2 (X2)
     Premiär: 2 maj 2003
     Längd: 133 min
     Genre: Action, Adventure, Sci-Fi
     Medverkande: Patrick Stewart, Hugh Jackman & Halle Berry
     Imdb-betyg: 7,5
 
 
     Baserad på superhjälteserien X-Men
     Länk till recension på bloggen
 
     
 
 
 
Handling: En attack från en mutant på presidenten i USA ger motståndarna till mutanterna vatten på sin kvarn och missämjan mellan de båda grupperna ökar. En militär vid namn Stryder upptäcker skolan för begåvade barn, där mutanter kan lära sig att utveckla sina förmågor vid tidig ålder, och insisterar på att militären ska attackera den. Samtidigt försöker Logan aka Wolverine att ta reda på mer om sitt förflutna. Och de tidigare fienderna inom mutantgruppen tvingas nu samarbeta för att stå emot en gemensam mänsklig fiende.
 
Omdöme: Jag är ingen superhjältenörd och de klassiska "coola" slagsmålsscenerna tycker jag bara blir långtråkiga. Jag har sett det där med att folk kastas upp i luften och in i väggar och överallt och de lyfter inte ens på ögonbrynet. Jag tycker inte att det är häftigt någonstans och därför tappar den här filmen mitt intresse. Jag tycker att det är mycket bättre med mutanter som kan läsa tankar eller skapa hallucinationer eller liknande, det är ju de som är de riktigt farliga. Inte någon som är supergrym på att slåss verkar det som. Även i den här filmen tycker jag att musiken har mycket kvar att ge, den påminner mig dock inte om tv-spel den här gången och det är ju onekligen positivt. Skådespelarna är överlag bra, även om de äldre ser ut att ha långt mer erfarenhet än vad de yngre ser ut att ha. Att det finns så många mutanter gör även att det känns som om man inte riktigt får lära känna någon eller för den delen känna något alls för någon.
 
 
 
#1 - Nilmas Bokhylla

Av X-men har jag bara sett The Wolverine men borde se föregångarna också. Det kommer ju en ny snart!

Svar: Ja, det är lite därför vi ser dem :)
Carolina Edvinsson

#2 - C.R.M. Nilsson

Jag gillade de här filmerna när jag var yngre, men har haft lite svårare för dem nu för tiden. Tredje filmen har jag i och för sig aldrig gillat...

Då gillar jag bättre X-Men First Class och hoppas att Days of the Future Past ska vara minst lika bra :)

#3 - C.R.M. Nilsson

Jag gillade de här filmerna när jag var yngre, men har haft lite svårare för dem nu för tiden. Tredje filmen har jag i och för sig aldrig gillat...

Då gillar jag bättre X-Men First Class och hoppas att Days of the Future Past ska vara minst lika bra :)

#4 - C.R.M. Nilsson

Jag gillade de här filmerna när jag var yngre, men har haft lite svårare för dem nu för tiden. Tredje filmen har jag i och för sig aldrig gillat...

Då gillar jag bättre X-Men First Class och hoppas att Days of the Future Past ska vara minst lika bra :)

Svar: Jag har faktiskt inte sett dem innan, tycker väl inte att de är sådär superbra precis men har man sagt att vartannat val är mitt vartannat val är sambons får man stå sitt kast ;)Ja, den nyaste hoppas jag också på! :)
Carolina Edvinsson

#5 - Lexie läser

Åh älskar typ Hugh Jackman^^