Konsten att (inte) vara kvinna
 
 
Titel: Konsten att vara kvinna
Författare: Caitlin Moran
ISBN: 978 91 0 012841 8
Antal sidor: 317 (inbunden)
Första mening: "Idag fyller jag 13."
 
 
Handling: Boken börjar när Caitlin fyller 13 år och därmed också kommer in i puberteten, nu ska hon bli kvinna vare sig hon vill det eller inte med allt vad det innebär. Sedan fortsätter den genom tonåren, förälskelser, strippklubbar, karriär, abort och shopping bland annat. Alla hennes försök till att bli kvinna eller åtminstone mer kvinnlig får vi som läsare följa.
 
 
 
Omdöme: Jag kommer förmodligen att bli halshuggen nu men det här var inte något för mig alls. Jag hade kanske för höga förväntningar, jag hade förväntat mig att bli överdrivet feministisk och bli visad med en pekpinne hur ojämnställt vårt samhälle är men allt jag får veta är hur oerhört jobbigt det är att vara kvinna. Och jag vet inte om jag lever i någon slags bubbla här nu men så jobbigt som det beskrivs tycker jag faktiskt inte att det är. Nu kanske jag ska passa på att nämna, för de som inte har läst boken, att det främst är de relativt små sakerna i boken som jag syftar på. Som högklackade skor, mens, dyra handväskor, konsten att hitta en bra BH och känslan av att inte ha något att ha på sig.
 
Visst tycker jag att det är orättvist att vi blir tvingade att proppa i oss hormoner varje dag i flera år i form av p-piller och om det var män som hade mensvärk hade det förmodligen funnits ett vettigt botemedel för länge sedan. Men hey, det är ju bara att lära sig leva med. Och jag är en av de kvinnorna som faktiskt tycker att det är roligt att shoppa, på riktigt ja och jag beskyller varken Elle eller Veckorevyn för det. Jag klär gärna upp mig för att känna mig snygg, har inga problem med kvinnor som bär högklackade skor och jag äger själv "investeringsväskor" som Moran uttrycker det. Jag gör inte det här för männens skull, absolut inte, om jag skulle fråga en man som jag träffade igår vad jag hade haft på mig hade han ändå inte kunnat svara. Jag gör det för min skull, för att jag trivs så. Jag är alltså en dålig feminist.
 
Och jag är kanske inte tillräckligt gammal eller så lever jag i en fantasivärld där allt ser bättre ut för jag har aldrig känt att jag har blivit annorlunda behandlad på en arbetsplats för att jag har varit kvinna och jag har aldrig sett någon löneskillnad endast beroende på kön. Jag har heller aldrig pratat med någon i min ålder som ser ner på människor som gjort abort (Vi kanske har Betnér att tacka) och nu är jag visserligen bara tjugotvå men någon fråga om barn finns inte än på länge. Jag förstår att det finns i samhället men kanske är det också ett generationsskifte på gång.
 
Jag är heller inte för Morans attityd och språkbruk. Jag orkar knappt läsa meningarna som ofta sträcker sig flera rader ner. Och som kvinna vill jag inte bli mer lik mannen, jag vill inte se till hur de gör och sedan efterapa, jag vill fortsätta att vara kvinnlig. Tycker jag inte att kvinnor och män ska vara jämnställda!? Jo Absolut! Och den grundidén hade jag med mig redan innan jag läste boken. För mig blir Moran framförallt gnällig.
 
 
Till vem rekommenderar jag den? TIll den som har den sortens humor, vad det nu är. Till den som konstant orkar läsa versaler, talspråk och långa meningar. Moran är säkert en ypperlig kåsör men runt 300 sidor är svårt att mäkta med.
 
 
Betyg: 1/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
 
#1 - Bland böcker

Jag stod och höll den här boken i handen i bokaffären igår, men det blev aldrig att jag köpte den. Jag läste på baksidan och reagerade på ungefär samma saker som du... Nja, den kanske får vänta tills det inte finns andra, mer lockande böcker att läsa (och det lär ju dröja ett tag).
/Caroline

Svar: Vad skönt att det finns någon som håller med! Jag tänkte köpa den först men är glad att jag bara lånade den ;)
Carolina Edvinsson

#2 - Bokälskarinnan

Då har man verkligen inte missat något med denna trots att köp suget har varit framme bara för några gillar den mycket.

Jag blir 24 och har en kompis som blir 25 som dessvärre ser ner (eller inte så farligt iaf) på tjejer som gör aborter så vidare det inte finns ett bra skäl till att man gör det.
Hennes skäl kan vara bland annat: lever i ett förhållande där man blir misshandlad dagligen eller överhuvudtaget eller om man blivit våldtagen.

Något som hon och andra tjejer jag vet som är föräldrar säger att den ekonomiska biten är inte ett skäl till att ta bort ett barn då det alltid går att lösa.
Dock vet jag att många av dem innerst inne önskar att de hade haft jobb innan de blev gravida för idag sitter de och vänder på varje liten peng eller inte ens unnar sig själv en vinterjacka på grund av att barnet ska ha så mycket som möjligt.

Barn för min del får komma om minst 3 år men dock är jag en stolt bonusmamma till en underbar son som fyller 5 i år och jag har varit i hans liv i två av de åren.
Jag själv kan erkänna att om jag handlar kläder till mig själv så kan jag handla något till honom också.

När det kommer till att handla kläder är det något jag älskar att göra (nästan shopaholic ;) ) men precis som dig gör jag inte det för killar/män eller för att man har bläddrat i Elle, VeckoRevyn och resterande liknande tidningar utan det är för jag vill känna mig bekväm, snygg och verkligen älska när jag öppnar min garderob utan att behöva tänka gud vad tråkiga kläder.

Oj vilken lång kommentar detta blev vilket inte var alls meningen.

Svar: Det gör inget alls, bara kul att höra dina synpunkter som jag också håller med om! Jag trodde att jag skulle få massor av "tillrättavisande" kommentarer men det verkar finnas fler som oss ;)
Carolina Edvinsson

#3 - *malin*

Jag är 35 och har barn, men jag tyckte inte heller om den här boken. Framför allt, som du också skrev, pga språket och "humorn". Jag förstår inte vad folk skrattar åt i den här boken?

Jag sågade Bitterfittan för några år sedan, och det fick jag skit för... Däremot inte för Morans bok, eller så har det inte hunnit komma än bara.

Svar: Nej, jag förstår inte heller det roliga..
Haha, men bra att du fortfarande vågar stå upp för vad du tycker! Såg att du gav upp efter halva och det önskar jag nästan också att jag hade gjort för du missade definitivt ingen slutpoäng.
Carolina Edvinsson

#4 - Tessans Bokblogg

Jag har den hemma men inte läst den än. Får se ifall jag kommer att gilla den eller inte :3

Svar: För din skull hoppas jag såklart på det bästa! (: Jag hade lite svårt för "humorn" i den.
Carolina Edvinsson

#5 - Books ABC

Jag tyckte den var helt ok! Inte mer dock. Visserligen fick jag några goda skratt och kände igen mig bitvis, men jag hade nog lite för höga förväntningar på den....