Beautiful Darkness - En förälskelse som slocknade.

 

Titel: Beautiful Darkness
Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
ISBN: 9780 14132 6092
Serie: Beautiful Creatures #2
Antal sidor: 503 (pocket)
Första mening: "I used to Think our Town, buried in the South Carolina backwoods, stuck in the muddy bottom of the Santee River valley, was the middle of nowhere."
 
OBS! Recensionen kan innehålla spoilers från tidigare bok.
 
Handling: På sin sextonde födelsedag är det meningen att Lena Duchannes, som är en så kallad Caster med magiska krafter, antingen ska bli mörk eller ljus. Med andra ord ska hon få onda eller goda magiska krafter. Men valet hon gör får konsekvenser, konsekvenser som gör att när hon närmar sig sin sjuttonde födelsedag är både hon och hennes älskade Ethan i fara. En fara som kan få hela den magiska världen ur balans..
 

Omdöme: Jag blev förälskad i den förra boken, pinsamt förälskad. Jag blev en lightvariant av ett Justin Bieberfan, nästan. Kanske är det då inte så konstigt att den här boken gjorde mig besviken. Visst är sydstatskonceptet med religiösa fanatiker och en parallell värld där det nästan pågår ett magiskt krig fortfarande kul och bra men det är för många små detaljer som stör mig. Som till exempel det här med att de kan höra varandras tankar, att de kan kommunicera kan jag ta även om det tar emot, men när Lena kan höra vad Ethan tänker så blir det konstigt. Kan hon alltid göra det? Kan hon bara göra det ibland? Och varför just vissa gånger? Och om hon nu kan höra hans tankar borde inte en sjuttonåring tänka lite mer på till exempel sex? Sedan har vi aspekten med ett äggliknande föremål, jag går inte in mer specifikt på vad det gör, men borde man inte testa en sådan sak innan man ger sig ut på äventyr?
 
Likt många andra böcker med uppföljare så börjar kärleken strula lite för Ethan och Lena i den här boken, jag brukar gilla det. Det ger en mer verklighetstrogen bild av kärlek än om de blir blixtförälskade från första stund och sedan aldrig är oense. Jag brukar gilla det. Inte i den här boken. Det är så att jag vill plocka fram en skämskudde stundtals. Ethan är en stalker. Om en tjej slänger träd på dig och ber dig sluta följa efter, snälla alla killar och tjejer som läser detta gör det då. Ethan är som en igel. Visst finns det gånger när man som tjej kanske ber någon att gå, fast att man helst vill att denna någon ska stanna men det finns gränser. Sedan kommer en snygg och smart tjej med brittisk accent in i bilden och jag tänker Yes! Men nej, för Ethan bara ääääälskar ju Lena...
 
Jag gillar heller inte att mer än halva boken utspelar sig i diverse tunnlar under marken, jag är trött på tunnlar. Jag är trött på böcker som handlar om att en tapper liten grupp ska ta sig från punkt A till punkt B utan att dödas. Och alla dessa intressanta karaktärer som fanns i förra boken, varför får inte de mer utrymme? Heja Ridley och Link säger jag! De enda karaktärerna som gjorde att inte hela min förälskelse slocknade utan fortfarande pyr lite i askan..
 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Kami Garcia och Margaret Stohl:
Beautiful Creatures (Beautiful Creatures #1)
 
#1 - Shamandaliex

Gud, vad jag hör olika åsikter om de här böckerna! Hata eller älska är frågan. Jag vågar knappt läsa dem för jag tror att jag skulle ojja mig igenom hela alltet XD

Svar: Haha jaa, när jag skrev recension på förra boken så skrev jag just att läsarna förmodligen delades upp i två läger - Hata eller Älska. Men om jag ska vara heeelt ärlig så är den inte bra, ändå gillar jag den.. Typisk skämsbok alltså ;D
Carolina Edvinsson