Fredagsfråga - Karaktärer
 
 
 
 
Den här veckan gör jag faktiskt Fredagsfrågan (Bokbloggsjerkan) på en fredag! Den här gången lyder ämnet som såhär: Ge exempel på författare som verkligen vet hur man skapar intressanta karaktärer.
 
Mina tankar går direkt till Jodi Picoult som har fått mig att sympatisera med både kidnappare och ungdomar som utför skolmassakrar, etiska dilemman är hon nästan proffs på tycker jag även om det var länge sedan jag läste något av henne nu. Sedan tycker jag att J.K Rowling med böckerna om Harry Potter är värd att nämna här då hon målar upp sina karaktärer i en gråskala, nästan ingen är svart eller vit. Inte ens Harry Potter är genomgod och genom böckerna utvecklas han på ett personligt plan som jag tycker är skickligt gjort. Till sist har vi ju förstås Fredrik Backman, som jag har sett att redan många tagit upp, men de karaktärerna som han har i sin bok En man som heter Ove kan du med all säkerhet finna i din bekantskapskrets, ute på stan eller kanske rent utav i din egen släkt. Personligen finns det stråk av Ove i min egen morfar, ja men självklart kör han Saab! ;)
 
 
 
#1 - Monika

Jag tror det kan vara så att om man inte känner någon Ove, då är man Ove :)

Svar: Haha. ja det har du nog faktiskt helt rätt i :)
Carolina Edvinsson

#2 - Mia Eggimann

Jodi Picoult känner jag igen, kanske har en bok av författaren.
De andra var superbra förslag
Mia

#3 - C.R.M. Nilsson

Att jag glömde J. K. Rowling! Kan inte fatta det...

Ja, Ove har en väl stött på någon gång...

#4 - Ewa K

Rowling och Backman är självklara i det här sammanhanget. Det är säkert Picoult också, men där kan jag inte uttala mig.

#5 - Lottens Bokblogg

Vi känner nog alla en Ove:-)
Håller med om nyanserna i HP!

#6 - Helena, MsHisingen

Rowling glömde jag. Både Harry Potter och The Casual Vacancy har väldigt genomtänkta karaktärer.

Svar: Jag har inte läst den sistnämnda, har hört att den ska vara ganska tung?
Carolina Edvinsson

#7 - KajsaLisa

Texten du lade upp är verkligen tänkvärd och visst finns det bra person porträtt hos Rawlins.
Gråskalan är viktig. Sätter vi ihop en person av bara goda egenskaper blir den för präktig och är dom bara onda så tröttnar vi. Ungefär som i en splatterfilm där han som springer runt utan huvud och sprutar blod blir rätt tråkig efter en kvart.
En bok jag kan rekommendera när det gäller att utsättas för ett moraliskt dilemma är Sara Kadefors Fågelbrovägen 32.
Visserligen ligger dilemmat på det mer vardagliga slaget, men hon satte i alla fall myror i huvudet på mig.

Svar: Jag har faktiskt tänkt läsa den någon gång men sedan har den blivit bortglömd på vägen, ska kolla upp den igen så tack för tipset! :)
Carolina Edvinsson

#8 - [Anna]

Jag har ännu inte läst något av Jodi Picoult :( men det finns någon oläst här hemma måste nog ta tag i det :)

Svar: Jag har också några olästa i bokhyllan kvar faktiskt, så jag hoppas att hon fortsätter att imponera på mig. Allt för min syster är ju himla bra i alla fall, så den kan du ju alltid börja med :)
Carolina Edvinsson

#9 - bloggbohemen

Picolut är intressant just för de etiska dilemman hon "utsätter" sina läsare för. Det är aldrig svart och vitt i hennes böcker och precis som du säger kan man helt oväntat sympatiserar med den karaktär man "borde" tycka illa om.

Svar: Ja, jag har faktiskt några böcker av henne olästa i bokhyllan nu så jag hoppas att hon fortsätter att imponera :)
Carolina Edvinsson

#10 - Sanna

Ove ligger i läslistan!

Svar: Då har du något att se fram emot! :)
Carolina Edvinsson

#11 - Caroline - Bland böcker

Håller med dig totalt om Backman och Rowling. Picoult är okänd för mig.

#12 - Bokdamen

Backman är ju klockren. Jodi Picoult låter verkligen intressant, skriver upp henne på min läslista. :)

#13 - Evelina

Jag har inte läst något av Jodi Picoult, men funderar på det.

#14 - Freja

Picolt har jag läst, Backman ligger i min bokhög, men Rowlings har jag inte läst nått av. Resten av familjen har dock slukat hennes böcker!

#15 - Kajsa

Rowling är ett givet svar. Hennes karaktärer kommer jag bära med mig resten av livet.