Messias (eller han som bestämmer över liv och död)
 
Titel: Messias
Författare: Boris Starling
ISBN: 978 91 7643 8627
Antal sidor: 456 (pocket)
Första mening: "Red ser likets fötter när han går in genom dörren."
 
Handling: London har drabbats av en seriemördare som saknar mönster, vad det tycks som vid första anblick. Mördaren lämnar inga spår på mordplatsen och de två signumen i form av att offrets tunga är utskuren och en silversked har lämnats i munnen verkar inte leda någonstans. Det blir Red Metcalfe vid Scotland Yard som åtar sig fallen tillsammans med en liten sammansatt grupp som han själv utser. Jakten upptar all deras tid samtidigt som Red Metcalfe har egna demoner att handskas med - frågor om förtroende, skuld, ansvar och försoning plågar honom.
 
 
Omdöme: På baksidan av boken står det "En bloddrypande thriller av samma kaliber som När lammen tystnar och Hannibal." Bloddrypande blir det verkligen och mord blir det gott om, mina tankar går nog främst till att boken liknar filmen Seven  förutom att slutet är alldeles för väntat i boken. Jag hade velat ha en större twist! Sedan är det ganska många små detaljer i boken som man som läsare får reda på men som polisen aldrig lägger någon notis vid, vilket jag tycker är konstigt.
 
Eftersom jag lite automatiskt gillar en bok om den innehåller en seriemördare och om denna seriemördare dessutom känner att han har ett "uppdrag" att utföra blir det bara ännu bättre. Men till och med jag har mina begränsningar, det kan gå för långt. Den här boken balanserar på gränsen till att vara för mycket. Sedan kan jag inte bestämma mig för om jag gillar Red Metcalfe eller inte, han är inte den stereotypiska polisen även om han går helt upp i fallet och glömmer sin omgivning. Jag tycker att han är lite inkompetent? Han är inte rätt man för jobbet liksom. Det grundar jag då på de detaljer som helt förbises av polisen men som vi som läsare får ta del av. Bland annat missar de att det finns ett lik till någonstans, även om mördaren direkt säger det till ett vittne och de missar att ett barn faktiskt har bevittnat ett av morden. Slarvigt Metcalfe! Dessutom har Red Metcalfe egna demoner att slåss mot, som vi introduceras till genom tillbakablickar i boken vilket gör att han blir mer verklig. Även polisen vacklar ibland mellan vad som är rätt och vad som är fel. Hade det varit ett annat slut på boken eller om den hade ingått i en serie så hade jag nog tyckt bättre om Mr Metcalfe.
 
Språkligt blir det stundtals väldigt detaljerat och det finns mycket som hade kunnat skalas bort. Det är likadant med dialogerna som ibland känns väldigt omfattande. Boken är ändå 456 sidor lång. Men även om den aldrig blir så spännande att jag inte kan lägga ifrån mig den så väger själva temat upp, Jesus och seriemördare i samma bok är en bra kombo.
 
 
Betyg: 3+/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus