Top Ten Tuesday - Författare som förtjänar mer uppmärksamhet
 
 
 
Den här veckan handlar Top Ten Tuesday om författare  som borde uppmärksammas mer. Jag tycker nog att de flesta författarna av de som jag läser får den uppmärksamhet som de förtjänar, de som ligger lite i underläge kan jag tycka är barn- och ungdomsboksförfattarna som inte riktigt får så mycket cred som de författarna som riktar in sig till vuxna. Nu har jag dock inte endast med ungdomsbokförfattare på listan men några utav dem är det. Jag skriver ingen förklaring till valet eftersom vissa tycker jag säger sig självt och vissa får ni kolla upp själva om ni är nyfikna.
 
Listan saknar som vanligt inbördes ordning.
 
1. Gunnar Ardelius
 
2. Hanna Jedvik
 
3. Christin Ljungqvist
 
4. Johanna Nilsson
 
5. Katarina Wennstam
 
6. Fredrik Backman
 
7. Peter Pohl
 
 
#1 - C.R.M. Nilsson

Christin Ljungqvist borde jag nog ha tagit upp på min lista också. Så himla glad att jag började bokblogga så att jag upptäckte henne :)

Svar: Ja, det är definitivt en av fördelarna med att bokblogga - alla dessa superbra tips som cirkulerar och som gör att nyfikenheten alltid matas ;)
Carolina Edvinsson

#2 - Lottens Bokblogg

Några namn som jag kände igen i alla fall, men inte alla. Backman tycker jag får väldigt mycket uppmärksamhet just nu, men det är han värd.

#3 - Linnea

Håller med dig om ungdomsböckerna. De har tyvärr allt för sällan lika hög status som "vuxenböcker".

Svar: Ja och jag kan inte riktigt förstå varför. Ungdomsböcker berör väldigt ofta komplexa teman ändå..
Carolina Edvinsson

#4 - Gia - Bokfrossa

Här var det några namn jag kände igen. Backman tycker jag får mycket uppmärksamhet nu men Johanna Nilsson skulle förtjäna lite mer, hennes böcker känns viktiga och berörande.

#5 - Monika

Christin Ljungqvist var nära att få komma med på min lista, hon borde definitivt få mer uppmärksamhet.

#6 - Caroline - Bland böcker

Christin Ljungqvist och Katarina Wennstam står med på min att-läsa-lista.

Svar: Hoppas att du kommer att tycka lika bra om dem som jag gör. Läs gärna Flickan och skulden av Wennstam, inte skönlitterär men väldigt viktig.
Carolina Edvinsson