Varma kroppar - När zombierna invaderade världen

Titel: Varma kroppar
Författare: Isaac Marion
ISBN: 97891 7503 1620
Serie: Warm Bodies #1
Antal sidor: 287 (pocket)
Första mening: "Jag är död, men det är inte så farligt."
 
Handling: Världen har blivit drabbad av en sorts epidemi som ingen vet vart den kommer ifrån eller om den kan botas, människor blir till zombier. En zombie minns inte vart han eller hon kommer ifrån och hamnar i ett apatiliknande tillstånd, förutom när de äter av en människas hjärna. När en zombie äter av en människas hjärna får den glimtar av hur det känns att vara vid liv igen. När R, som är en zombie, äter av Perrys hjärna blir han kär i Perrys flickvän Julie. Det är även då R börjar känna av en förändring..
 

Omdöme: Det här är den första boken jag läser som handlar om zombier och jag måste säga att de är oerhört obehagliga. Äckliga rent ut sagt. För zombierna i den här boken beskrivs med ord som ruttnande och de har blivit bitna och huden hänger löst och så vidare. R är såklart inte lika äcklig som många andra, han är bara i början av sin förruttningsprocess och ska alltså betraktas som "snygg" både i jämförelse med andra zombier men även i jämförelse med levande människor. Jag vet inte varför, men det irriterar mig lite. Och snälla, naiva och godhjärtade Julie ser såklart med en gång att R inte är som alla andra. Boken är alltså främst en kärlekshistoria.
 
Boken var från början en novell som låg ute på internet innan ett bokförlag snappade upp den och det märks främst för att boken är så pass kort. Det ges aldrig någon riktig förklaring till epidemin som brutit ut, förutom att det eventuellt beror på människornas ondska och girighet - som om Gud bara har haft lust att straffa världen ungefär. Lite går det dock att fundera kring boken. För tänk om det hade brutit ut en liknande sjukdom som pågått väldigt länge, så pass länge att barn tvingas växa upp mitt i den, hade man givit upp eller hade man fortsatt att kämpa? Vid vilket stadie går människan från att vara just en människa till att vara ett monster? Och hur viktig blir skrivandet och fotografierna när människans överlevnad står på spel? Hur viktigt blir det att minnas? Visst väcker boken frågor men den känns lite för enkel för att de ska kunna tas på allvar. Enkelheten som beror mycket på bokens längd då den känns lite hastig men främst på grund av språket som känns lite för simpelt.
 
Man kanske även kan tro att boken ska vara spännande och fartfylld för att det är en slags dystopi men jag tycker aldrig att den blir det. Det är mycket kring den inre resa som R gör med sina egna tankar och känslor och det är mycket tillbakablickar från Perrys liv som jag inte heller finner speciellt intressanta eller viktiga för storyn. Jag tänker att det här kan vara ett undantag när det kommer till att boken är bättre än filmen, vi får väl se.
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Cdon & Bokus
 
 
  
#1 - Shamandaliex

Jag tyckte språket var riktigt bra, konstigt att du tyckte tvärtom. Kanske är översättningen dålig?

Svar: Jo, men så kan det ju absolut vara! Antingen det eller så uppskattar man helt enkelt olika :)
Carolina Edvinsson

#2 - Linda

Jag har börjat läsa Varma kroppar och är lite besviken på den. Få se om jag läser färdig den.

Svar: Jag läser alltid färdigt böcker som jag påbörjat, men inser det vettiga i att det finns så många andra böcker man heller vill lägga ner tid på än att hålla kvar vid de man tycker är dåliga.. :)
Carolina Edvinsson