Bokbloggsjerka - Genrebunden
 
Veckans fredagsfråga som den här veckan blev en lördagsfråga för min del lyder: Hur ”genrebunden” är du Det vill säga vad förväntar du dig av en bok som är kategoriserad i en viss genre?
 
Jag är inte speciellt genrebunden och oftast har jag knappt någon koll på vilken genre det är jag läser. Det har ploppat upp genre såsom High Fantasy, Steampunk, YA och så vidare och så vidare och så sitter jag här med ungefär fyra kategorier av böcker. I en deckare vill jag ha ett mord, nej inte ett brott utan ett mord. I en biografi vill jag lära mig något nytt om en person eller få en viss förståelse. I en fantasy vill jag ha något övernaturligt inslag. Det är ungefär de kriterierna jag har och om författaren lyckas göra en bok som passar in i flera genre eller som överraskar mig med att få mig att uppskatta något nytt, säger jag bara hatten av.
 
För att relatera till översta bilden så kan jag säga att jag är mer genreberoende när det kommer till musik. Böcker kan jag i princip läsa om vad som helst men viss musik ger mig bara huvudvärk.
 
#1 - Freja

Jag håller med. Jag kanske kräver något grundläggande som hör till genren, men i övrigt är det bara bra om författaren har sin egen tvist på hur det ska skrivas, läggas upp, behandlas!

#2 - Ewa K

Ibland tycker jag att det är lite svårt att hålla isär alla nya genrer och under genrer.

#3 - Monika

Det är ungefär så jag tycker också, jag har ett minimumkrav på en genre, sedan får den gärna innehålla saker utöver det.

#4 - C.R.M. Nilsson

Nej, jag har heller inte så mycket koll på genre när jag läser...

#5 - 23 minuter

Det finns så himla många olika genrer, så det är verkligen svårt att hålla koll på alla :)

#6 - Bokdamen

Hm, känner ibland att jag inte hänger med i genredjungeln :)

#7 - Skriva läsa leva

Kan bara hålla med. En bra bok är en bra bok, även om den kanske inte följer alla genremönster. Det gäller nog bara att va öppen för att inte få vad man förväntat sig:)