Det enda rätta
 
Titel: Det enda rätta
Författare: Susanne Boll
ISBN: 97891 7351 6723
Antal sidor: 339 (inbunden)
Första mening: "Helmi Laine vänder sig sakta mot skrivbordet."
 
Handling: Tre olika kvinnor vars liv på något sätt är sammanflätade tar plötsligt livsavgörande vändningar. Isabelle arbetar som förskollärare, Helmi som läkare och Maria som psykolog så på ytan verkar de inte ha mycket gemensamt men när man kommer under ytan är det lika svårt att vara människa oavsett yrke.
 
 
Omdöme: "En stark och trovärdig psykologisk spänningsroman om moderna kvinnor mitt i livet." sägs det om boken och jag är beredd att hålla med. Vanliga kvinnor med vanliga liv och i vanliga relationer brukar inte locka mig att läsa, det begås ju trots allt väldigt sällan mord eller liknande i vanliga människors liv. Men den här boken fick mig definitivt på fall. Den är så mycket mer än vanlig och ibland kan den till och med snärja in sig i att ta upp lite för många ämnen och trådar. Den innehåller allt från hustrumisshandel, otrohet, sexmissbruk och slentrianen som lätt blir i vardagen och det känns som att vissa ämnen då inte får så stort utrymme som jag skulle vilja ge dem i relation till hur viktiga de är. En bok behöver heller inte innehålla Allt.
 
Jag tror att en stor anledning till att jag tyckte så pass bra om boken är språket, för jag tycker att den är välskriven. Det flyter på utan att det för den delen är lättläst och jag vill hela tiden vända blad för att se vad som kommer att hända härnäst.
 
Handlingen går inte att orda om så mycket, då det faktiskt är en avsaknad av handling tycker jag. Det händer saker hela tiden men det finns inte den här klassiska "början - mitten - slutet" så därför vet jag inte heller vad jag ska säga om den, mer än att det är ett konststycke i sig att behålla en läsare med endast vardagliga liv. Speciellt att behålla mig som läsare genom att gestalta vanliga kvinnor. Det är nog därför också jag tyckte så bra om den här boken, för att den överraskade mig och slog hål på mina fördomar gentemot den. Jag ville såklart läsa den från början men jag hade kanske inte sådär väldigt höga krav, vilket också kan ha bidragit till min åsikt såklart. Låga förväntningar är i princip alltid bra.
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Cdon & Bokus