Stad av skuggor

Titel: Stad av skuggor
Författare: Cassandra Clare
ISBN: 97891 638 75052
Antal sidor: 527 (kartonnage)
Serie: The Mortal Instrument #1
Första mening: ""Lägg av", sa dörrvakten och la armarna i kors över det muskulösa bröstet."
 
Recensionsexemplar från Bonnier Carlsen.
 
Handling: Det är sommarlov och söndagkväll men för Clary Fray är det här även kvällen då hennes hela världsbild förändras. Tillsammans med sin kompis Simon besöker hon klubben Pandemonium, där hon får bevittna hur tre ungdomar med vapen och underliga tatueringar begår mord på en kille. Om det nu räknas som mord när kroppen försvinner, bokstavligt talat går upp i rök, och det bara är Clary som har sett det inträffande. Ännu konstigare blir det när Jace, en av mördarna, verkar följa efter Clary till ett fik och hennes mamma försvinner nästa kväll..
 
 
Omdöme: Trots bokens sidantal så går den snabbt att läsa ut, så låt absolut inte dess tjocklek avskräcka er för den är läsvärd. Tempot är högt och det händer något hela tiden, det blir dock aldrig så pass spännande att jag inte klarar av att lägga ifrån mig boken. Men spännande blir det, såklart! Det handlar ju ändå om en helt annan värld inuti världen, något som både Clary och Simon accepterar helt utan tvivel. Hade någon sagt till mig att det fanns både varulvar och vampyrer hade jag nog höjt lite på ögonbrynet till en början. Det är lite synd att författaren vill kasta oss in i handlingen så snabbt att "inskolningsfasen" spolas igenom snabbt. Det är också på grund av den snabbspolningen som jag har svårt att komma in i boken i början och lära mig hur den nya världen fungerar och vilka varelser som är vänner och fiender och vilken maktordning det finns och så vidare. Jag tycker att det blir lite förhastat. Jag hade gärna sett fler tillbakablickar som kan ge en tydligare förklaring till varför världen ser ut som den gör.
 
Sedan tycker jag att huvudpersonerna är lite unga, blott femton år, några år äldre och boken hade kanske lockat en ännu större publik och kunnat klassificerats som någon slags crossoverbok. Några år äldre och jag hade kunnat acceptera lättare att de dödade och jagade demoner som en livssyssla, nu har de ju inte ens gått ut grundskolan. Vad har en femtonåring på en klubb att göra från första början?
 
Bokens styrka tycker jag är dialogerna, hör och häpna. Jag som brukar ha så svårt med dialoger och som alltid tycker att de är fjantiga och inte alls realistiska tycker att de i den här boken framstår som både roliga och trovärdiga. Okej, lite töntiga och lite för genomtänkta ibland men jag har överseende. I stridens hetta tror jag till exempel att få skulle ha tid till att komma fram med fyndiga och rappa repliker. Men ja, de är ändå bokens absolut största styrka.
 
Är den förutsägbar då? Både ja och nej. Vissa saker kändes förutsägbara medan andra kom lite som en chock. Jag tycker att författaren har gjort ett bra jobb med att gestalta det goda och det onda som inte enbart gott eller enbart ont, världen är ju inte antingen svart eller vit. Så både själva kriget och karaktärerna känns verklighetstrogna. Även det är en av bokens styrkor, tillsammans med dialogerna.
 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon