Fredagsfråga - Oläsliga genrer
 
Vilken genre önskar du att du kunde läsa men som du bara inte kan stå ut med?
 
Jag skulle vilja säga att det finns lite olika nivåer, eller vad man nu ska kalla det, på mitt svar den här veckan.
 
Något som jag skulle vilja kunna uppskatta är poesi, vilket jag har väldigt svårt att göra. Jag uppskattar rå, brutal, pang på poesi som saknar onödiga krusiduller och framförallt rim - men det är ytterst få etablerade författare som skriver så. (Grovt generaliserat skulle jag inte läsa poesi av någon som är äldre än 25)
 
En annan genre som jag verkligen aktivt försöker tycka om är Fantasy, kanske är det just det som är problemet. Kanske försöker jag för mycket. Jag läser en del fantasy, många är helt okej men det är ytterst få som lyckas gripa tag i mig. Jag har dock ända sedan barnsben haft problem med fantasin. Men alla andra verkar ju kunna älska det här med andra världar och magi och tomtar och troll och vampyrer och flygande kvastar och allt vad nu fantasy kan handla om!?
 
Två genrer som jag inte direkt försöker tycka om och som jag extremt sällan läser något av är science fiction och chic lit. Den första är jag totalt ointresserad av och i den senare avskyr jag den sliskiga sötheten som brukar dyka upp i och med kärlekshistorierna.
#1 - Lena

Poesi verkar många ha svårt för. Svifi är en genre som även jag läser lite av.

#2 - KajsaLisa

När det gäller poesi så kan jag rekommendera Stig Dagermans Dagsedlar. korta stycken han skrev i tidningen arbetaren fram till han tog livet av sig 1954, då var han i och för sig 31, men ändå rätt ung och vass. Mycket av det han skrev är aktuellt än i dag.

Lagen har sina blottor.
Hund får de fattiga ha.
De kunde väl skaffa sig råttor,
som är skattefria och bra. /…/
Något måste beslutas:
Hundarna skjuts! Inte sant?
Nästa åtgärd: De fattiga skjutas,
så spar kommunen en slant.
Det är för övrigt den enda diktsamling jag äger.
När det gäller Chic lit så fuskar jag själv inom den genren utan att ta med sötsliskigheten utan försöker med en sunkigare version. Shit-lit.
http://kajsalisasblogg.wordpress.com/mitt-romanprojekt/
Kolla gärna om du har lust.

Svar: Tack för tipset! :)
Carolina Edvinsson

#3 - Lottens Bokblogg

Jag har också varit väldigt skeptisk till fantasy, och den typen jag gillar innehåller väldigt sällan vampyrer och troll:-)

#4 - Mia Eggimann

Jag hade svårt för det innan men så kom Harry Potter böckerna och då började jag tycka om dem.
Men det är väl okey att inte gilla allt för inte tycker vi om all mat.
Mia

#5 - C.R.M. Nilsson

Med andra ord så gillar du och jag precis motsatta poesistilar ;)

Jag gillar det mesta inom fantasi, men har lite svårare för det som utspelar sig i typ Tolkienvärldar.

#6 - Elisabeth

Poesi har jag också svårt för. Lite av en genre som jag måste tvinga mig själv till att läsa :)