Veckans fredagsfråga - Böcker att älska eller hata
 
Veckans fredagsfråga: Kan du ge ett exempel på en hyllad bok som du avskydde eller som du inte alls förstod dig på?
 
Jag svarar väl mitt klassiska exempel här nämligen Förr eller senare exploderar jag av John Green, som jag tycks ensam om att inte bli särskilt berörd av. Jag känner liksom lite precis så som den här recensionen. Jag avskydde den dock inte men jag kan heller inte hylla den. Det här är en "cancerbok" vare sig ni vill erkänna det eller inte och genom att skriva om cancer spelar man på människors känslor. Det är väl klart att man vill börja gråta när man läser om två tonåringar som har cancer och det är just där mitt problem ligger. Det är för lätt! Han gör det för lätt för sig! Ni blir lurade! "No, look. Writing like that, it's not incredible, it's not magical and it's not valuable. It's playing with people's weaknesses. It's manipulating people into crying. And I can't respect him with that the way I respect people who manage to make me cry without using such poor plot devices."
 
EMOTIONAL BLACKMAIL
 
#1 - Susanne

Jag har inte läst den boken, men jag förstår vad du menar. Jag skulle faktiskt föredra att läsa om cancer som en faktabok, eller en självbiografisk berättelse om cancer, vilket det här inte verkar vara.

Svar: Nej, den här är ju helt påhittad. Men ja, jag kanske skulle rekommendera den ändå just för att majoriteten verkligen älskar den :)
Carolina Edvinsson

#2 - Nilmas Bokhylla

Mjaa fast tycker nog att det är en hel del böcker som går bort i så fall. Filmer med.. om 9/11 eller tsunamin t.ex. Eller om hemska saker överhuvudtaget! Jag tänker i alla fall inte så men vi är alla olika :)

#3 - Monika

Jag är nog mer inne på Nilmas Bokyllas linje. Det blir inte många böcker kvar att läsa då. Nu har jag inte läst just denna, men jag kommer nog att göra det.

#4 - Vargnatts bokhylla

Jag har inte läst den än, men tror jag måste göra det för att se vad folk pratar om.

Svar: Haha, ja det tycker jag att du ska göra! :) Baserat enbart på statistik så kommer du att älska den ;)
Carolina Edvinsson

#5 - Henrik Johansson

Hmm, jag har inte ens hört talas om den. Men förstår precis vad du menar.

Svar: Haha inte!? Du måste vara den första jag stöter på som inte har hört talas om den. Lite underligt men samtidigt kul ;)
Carolina Edvinsson

#6 - Lena

Ja detta är ju en bok som blivit hyllad av många. har dock inte läst den.

#7 - Mia Eggimann

Jag håller på och läser den nu,,återkommer
Mia

#8 - C.R.M. Nilsson

Jag har inte läst den, men jag tycker den verkar bra.

Svar: Jag tycker att du ska läsa den, de flesta älskar den ju som sagt :)
Carolina Edvinsson