Bokbloggsjerka - Boktrailers
 
 
 
Veckans bokbloggsjerka handlar om boktrailers, ett fenomen som blir allt vanligare som ett sätt att marknadsföra böcker. Jag vet inte om ni har sett det här klippet tidigare (om ni är en av de 147 000 000 visningarna) men det är nästan pinsamt att jag tycker att det är kul. En slags boktrailer från 2007.
 
Annars är jag inte särskilt intresserad av botrailers och stöter inte på dem särskilt ofta heller. Jag kan dock förstå tanken bakom, som jag antar är att marknadsföra sig till en ny målgrupp. Till de som inte annars plockar upp boken ändå eller till de som kanske inte vanligtvis plockar upp en bok alls. Men man måste ju ändå fortfarande få någon tillräckligt intresserad för att trycka på play, om man inte har tänkt att utvidga det till reklam på Tv eller liknande där man som tittare inte har något val. Då kanske det fyller sitt syfte. Nu måste ju någon trycka på play, vilket blir de som redan är lite intresserade av boken från början. Eller har jag fel? Jag är i alla fall inte den tänkta målgruppen antar jag med tanke på att jag nästan aldrig ser videoklipp på youtube och utan marknadsföringspådrag ändå plockar upp och bläddrar i nästan varenda bok som jag ser. 
 
 
 
#1 - Vargnatts bokhylla

Hahaha jag håller på ramla ur sängen av skratt efter att Voldemort dök upp!

#2 - Monika

Jag kan bara hålla med :)

#3 - Malin

Älskar Potter puppet pals! Måste tipsa dig om Paint's Harry Potter in 99 seconds :)

#4 - Bokdamen

Haha, bra skrivet, håller med. :)

#5 - Mia Eggimann

Ja inte är det något jag sysselsätter mig med.
Mia

#6 - Ewa K

Jag hoppas på boktrailers i TV-reklamen.

#7 - Helena, MsHisingen

Håller med, visas inte boktrailererna där man kan stöta på dem, utan man måste leta efter dem så finns det ingen större nytta med dem.

#8 - Zelly

Jag har inte riktigt förstått syftet men håller med ditt svar att de kan locka till sig en yngre publik.

Svar: Ja, eller en publik som hellre lockas av det visuella. En latare generation som hellre ser innehållet än läser baksidestexten ;)
Carolina Edvinsson

#9 - Lottens Bokblogg

Jag undrar också vilka som trycker på play? När jag spelade upp den här alldeles nyss sa 13 -åringen "lyssnar du på den där mamma?" och sen konstaterade hon "den är så bra!". Och den var ju rätt underhållande. Om man läst böckerna ;-)

Svar: Jag vet inte, youtubegenerationen kanske? ;) Haha videon fortlever fortfarande efter sex år alltså.
Carolina Edvinsson

#10 - C.R.M. Nilsson

Haha, Potter Puppet Pals <3 De var ju riktigt roliga.