Veckans
bokbloggsjerka handlar om boktrailers, ett fenomen som blir allt vanligare som ett sätt att marknadsföra böcker. Jag vet inte om ni har sett det här klippet tidigare (
om ni är en av de 147 000 000 visningarna) men det är nästan pinsamt att jag tycker att det är kul. En slags boktrailer från 2007.
Annars är jag inte särskilt intresserad av botrailers och stöter inte på dem särskilt ofta heller. Jag kan dock förstå tanken bakom, som jag antar är att marknadsföra sig till en ny målgrupp. Till de som inte annars plockar upp boken ändå eller till de som kanske inte vanligtvis plockar upp en bok alls. Men man måste ju ändå fortfarande få någon tillräckligt intresserad för att trycka på play, om man inte har tänkt att utvidga det till reklam på Tv eller liknande där man som tittare inte har något val. Då kanske det fyller sitt syfte. Nu måste ju någon trycka på play, vilket blir de som redan är lite intresserade av boken från början. Eller har jag fel? Jag är i alla fall inte den tänkta målgruppen antar jag med tanke på att jag nästan aldrig ser videoklipp på youtube och utan marknadsföringspådrag ändå plockar upp och bläddrar i nästan varenda bok som jag ser.