Ja till Liv (eller Heja Heja Liv Strömquist!)
 
Titel: Ja till Liv! 
Författare: Liv Strömquist
Antal sidor: 140 (danskt band)
ISBN: 9789170376115
Seriealbum
 
Handling: Liv Strömquist går i den här boken från A till Ö och behandlar diverse olika ämnen som sträcker sig mellan allt från moderater, kristdemokrater, jämdställdhet, feminism och inkvotering. Det är en salig blandning men kärnan kan väl ändå sägas ligga i någon sorts analys av vår samtid. Dessutom en viktig sådan.
 
 
 
Omdöme: Är ni vanligtvis lite skeptiska till seriealbum? Känns det inte riktigt som att det gills som att läsa? I så fall så var jag precis som ni tidigare, jag förstod inte tjusningen alls men jag har blivit omvänd. Ska ni börja lite smått med att ge er ut i den okända terräng som serielbumens värld innebär så börja gärna med Liv Strömquist, hon är värd det. Jag visste redan innan jag läste det här seriealbumet att Liv Strömquist var bra men inte att hon var såhär bra! Det här är en sådan bok som jag vill pracka på andra människor att läsa, som passar att köpa som julklapp eller födelsedagspresent eller gå bort present eller som en vanlig jävla present för det är en sådan bok som alla borde läsa. Tycker jag. Jag sträcker mig så långt att jag till och med köper hem mig ett eget exemplar, trots att jag redan har läst den! Det har aldrig hänt tidigare.
 
Vad är det då som gör den så himla bra? Jo, för det första så väcker det känslor och känslor är alltid bra vare sig man håller med eller inte. Ibland är Liv Strömquist väldigt hård och ibland känns det lite som personangrepp mot vissa kända personligheter men det kanske krävs hårda tag för att väcka starka reaktioner? Dessutom är inte hennes påståenden tagna ur luften utan hon har baserat det mesta på fakta, som hon dessutom hänvisar till, vilket gör att det faktiskt inte går att värja sig eller ignorera eller prata bort det. Det står till exempel faktiskt svart på vitt i en intervju med Robert Gustafsson att han tycker att män är roligare än kvinnor (Sydsvenskan 20/9-09). Liv Strömquist tar jämdställdhetsdebatten, genusdebatten, övergripande politiska debatter och mycket mer och plockar ner det på en nivå som gör att alla förstår hennes budskap. Jag gillar det. 
 
En kort sammanfattning lyder: Jag dyrkar marken Liv Strömquist går på. 
 
 
Betyg: 5/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
 
#1 - Caroline - Bland böcker

Vilken hyllning :) Låter onekligen som ett riktigt intressant seriealbum... får nog fundera lite på detta :)

Svar: Hur bra som helst! Om man nu är lite feministiskt intresserad. Ännu viktigare om man inte är det, än! ;)
Carolina Edvinsson

#2 - Zelly

Har aldrig läst ett serie album men denna åker upp direkt på min att läsa lista :) du har verkligen väckt mitt intresse :)

Svar: Det här är mitt tredje tror jag och helt klart värt det! Om man nu är lite intresserad av feminism. Och ännu mer om man inte är det, än :)
Carolina Edvinsson