Vi måste ta ett snack om det här känner jag..
 
 
Häromdagen snubblade jag över den här listan på Goodreads och tänkte direkt, SKÄMTAR NI MED MIG? Det är heller inte en person som har röstat här utan det är 5 163 personer som har röstat på att Travis är den ultimata pojkvännen. WHAT!? Har ni ens läst boken? Säg att jag skulle dejta Travis i verkligheten, det jag skulle få är:
- En kille som bestämmer vad jag ska ha på mig.
- En kille som kallar mig duvan, istället för mitt riktiga namn. Helt enkelt för att han tycker att det är bättre så.
- En kille som blir aggresiv när jag pratar med en annan kille.
- En kille som slåss på kommando.
- En kille som har sex med andra tjejer när jag sover i rummet bredvid.
- En kille som saknar kontroll. Vid ett tillfälle slår han ju faktiskt sönder och samman ett rum.
- En kille som dricker whiskey och sedan sätter sig på motorcykeln.
- Och såhär kan listan fyllas på en bra bit till...
 
Nästa Book Boyfriend på listan är Christian Grey. Vart ska jag börja här egentligen? Om jag skulle dejta Christian Grey får jag bland annat:
- En kille som inte vill att jag ska jobba och följa min dröm.
- En kille som är extremt svartsjuk.
- En kille som tvingar mig att skriva på ett avtal.
- En kille som bestämmer vad jag ska ha på mig. 
- En kille som förföljer mig.
- En kille som köper upp ett företag som jag jobbar på bara för att kunna ha mer kontroll.
 
 
Är det bara jag som inte kan se hur romantiken flödar i dessa punkter? Bok nummer 3 på listan har jag inte läst men jag vet heller inte om jag vågar det, borde kanske göra det i rent studiesyfte för att se vad mer det är kvinnor på Goodreads tycker är attraktivt? Sedan gör vi ett hopp till nummer 12, 14 och 17 tycker jag där relationer med mer ömsesidig respekt framträder. Varför är det så långt ner på listan? Jag kan också tycka att en bad boy image är sexigt men det finns ju gränser, eller? Har det att göra med att det är förbjuden frukt? Att det är på låtsas allting?
Kan någon snälla förklara det här för mig för jag förstår verkligen inte!? 
 
 
#1 - Nilmas Bokhylla

Hahah jadu, det var en bra fråga hur de har tänkt där!

Svar: Förmodligen inte alls ;)
Carolina Edvinsson

#2 - Amanda (Pandan)

Hur gick det där till? Jag väntade mig en massa chick lit och fluffiga tonårsböcker och så dyker 50 Shades upp som tvåa! o.o

Svar: Haha, surprise surprise! ;) Nu vet jag ju inte vilken grupp det är som står för majoriteten av rösterna men hur eller hur är det ju ändå väldigt många.
Carolina Edvinsson

#3 - Frida

Oj, det hade jag aldrig trott! Har inte läst några av de där böckerna själv men utifrån dina beskrivningar låter det som killar man borde hålla sig lååångt ifrån snarare än de ultimata pojkvännerna. :O

Svar: Ja, skillnaden ligger väl i att det blir så tydligt svart på vitt när jag staplar upp beteendena såhär. Det är ju faktiskt väldigt många som har tyckt väldigt bra om både Beautiful disaster och Fifty shades of grey, det blir ju inte lika tydligt i sammanhanget hur destruktiva förhållandena är.
Carolina Edvinsson

#4 - Monika

Jaha, så gick det med de självständiga kvinnorna och frigörelsen från patriarkatet. Men kanske är det killarna som röstat? Hoppas nästan det.

Svar: Ja men eller hur, vi har en lång väg att vandra fortfarande.. Får försöka leta upp motsvarigheten i form av Best Book Girlfriends för att se om den känns bättre/vettigare.
Carolina Edvinsson

#5 - Malin

Oroväckande att destruktiva förhållanden ligger i toppen. Kan väl vara spännande att läsa om, men att leva i något sådant själv... Nä fy fan.
Håller med Monika, vad hände här?

Svar: Jo, lite kan jag väl relatera till att det är skillnad på fiktion och verklighet. Men jag tycker ändå att det här är sådana extrema fall :P
Carolina Edvinsson

#6 - Elina

Jag håller med dig, men jag tror att det man fastnar för är hur mycket de där killarna faktiskt ändrar sin dåliga livsstil för tjejerna de älskar. För om jag kommer ihåg rätt så är det de som händer med dessa killar (Travis och Grey). Jag TROR att det är det som får dom att ligga så högt upp. Jag vet att du inte alls gillade Underbara helvetet p.g.a detta men jag älskade både Femtio nyanser och underbara helvete. Men aldrig att jag skulle stå ut med någon av dem för att vara med när de byter livsstil!

Svar: Ja, jag har läst eller hört någonstans (Kan vara filmen He's not that into you) att alla kvinnor vill vara just den kvinnan som förändrar en man, från en bad guy till en good guy. Vet dock inte hur ofta det händer i verkligheten.. Men jag vet inte om jag tycker att just dessa omnämnda herrar förändras så mycket, i alla fall inte Travis. Men det är klart att man alltid kan se ett beteende eller ett personlighetsdrag ur flera perspektiv och ur olika synvinklar! Allt beror ju på betraktaren :)
Carolina Edvinsson