Den nya människan (eller eventuellt Den bättre människan?)

Titel: Den nya människan
Författare: Boel Bermann
Antal sidor: 205 (Danskt band)
ISBN: 97891 87049 378
Första mening: "Spädbarn på export, Indien. Surrogatbarn är Indiens nya exportvara."
 
Recensionsexemplar från Kalla Kulor Förlag!
 
Handling: Året är 2014 och det föds inte längre några barn i världen. Efter några år börjar kvinnorna kunna bli gravida igen men de nya barnen är inte som barnen brukade vara. De nya barnen leker inte, de känner inget och de stirrar rakt ut i luften med tomma ögon. Rakel är en av de första människorna som inser att de nya barnen är ett hot mot hela den mänskliga existensen, det märker hon när hon råkar döda ett av de nya barnen.  
 

Omdöme: En debutroman som är en svensk dystopi tillhör inte vanligheterna och det var därför med en viss mått av skeptiska känslor jag tog mig an boken. Jag hade dock inte behövt oroa mig för att boken skulle falla platt, den känns väldigt trovärdig och det är väl också det som skrämmer mest. Men även om jag inte har svårt att föreställa mig framtidsscenariot så griper inte boken tag i mig, främst beror det på huvudpersonen och den vändningen hon tar någonstans i mitten av boken. Jag gillade att hon stod upp för sin sak och sin åsikt och kan inte riktigt förstå hur hon kan bli så omvandlad att hon till sist även mördar. Det hänger inte ihop för mig.
 
Eventuellt hade boken vunnit på att utökas, som det ser ut nu så snabbspolas vi igenom ett helt decennium utan att vi som läsare riktigt lägger märke till det förutom årtalen som indikerar vart vi befinner oss inför varje kapitel. Anna beskriver känslan som en boktrailer och jag är beredd att hålla med, för i efterhand vet jag inte riktigt hur jag ska förhålla mig till boken som helhet. Känslan av att snabbspolas igenom händelserna förstärks av att boken även innehåller tidningsnotiser och utdrag ur intervjuer från andra perspektiv i omvärlden vilket tar plats och ger mindre utrymme åt själva huvudpersonen och hennes agerande. För den delen inte sagt att jag tycker illa om de andra delarna i boken, snarare uppskattar jag dem mer än huvudhandlingen. Jag tycker speciellt om intervjuerna som ligger till grund för mer existentiella frågor som vad mänsklighet är? Vad är det som gör oss till människor, är det förmågan att känna empati? Är det förmågan att känna empati men välja att ignorera den? Eller är det något annat? Boken väcker helt enkelt frågor vilket jag tycker att en bra dystopi borde göra.
 
Slutet lämnar många tolkningsmöjligheter för läsaren att göra och jag är lite tudelad även där. Jag gillar öppna slut, så jag borde gilla det här. Men det lämnas lite för många frågor obesvarade för att jag ska känna mig nöjd. Det är inte så mycket den mänskliga existensen som frågorna gäller utan snarare Rakel själv, vad händer med henne nu?
 
 
Betyg: 2+/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
 
 
 
 
#1 - Carolina - Stall Assla

wow... Den verkar bra!

#2 - Helena, MsHisingen

Tyckte mycket om den här. Hade invändningar mot att så många föräldrar frivilligt lämnade ifrån sig barnen när man ser hur Rakel kämpar, men annars köpte jag den :)

Svar: Ja det har du en poäng i där! :)
Carolina Edvinsson

#3 - Nicole

Jag tyckte faktiskt att den var helt okej, hade velat ha mer detaljer men jag gillar att den var en svensk dystopi! :)

Svar: Ja den var väl lite i kortaste laget kanske :)
Carolina Edvinsson