Fredagsfråga - Läskig litteratur
 
Veckans bokbloggsjerka är lite före sin tid (inget fel med det) och Annika ställer frågan: Ska du läsa något som lämpar sig för Halloween och i så fall vad?
 
Eftersom jag alltid vet i förväg ungefär vilka tre till fyra böcker som står näst på tur att läsas så kan jag svara att jag inte kommer att läsa något läskigt. Jag läser sällan läskiga böcker överlag och följer heller inte varken årstider eller högtider i verkliga livet när det kommer till val av bok. Den enda riktiga skräckförfattaren som jag egentligen har läst är John Ajvide Lindqvist. (Nej, jag har inte läst Stephen King. Skämskudde fram!)
 
 
#1 - Monika

John Ajvide duger bra :) För mig är han den svenska motsvarigheten till King :)

Svar: Jaha, då borde jag ju gilla King också när jag väl ger honom chansen :)
Carolina Edvinsson

#2 - Diana

John Ajvide har jag läst tillräckligt av för min del (två böcker) :P

#3 - Nilmas Bokhylla

Men guuud vilken söt bild, hehe!
Lindqvist har jag läst en bok av men var sådär imponerad. Är sugen på "Människohamn" nu dock men blir nog inget Halloween-läsande för min del..

#4 - Gia - Bokfrossa

Den där draculakatten är så söt, smälter varje gång jag ser den :)

#5 - [Anna]

Jag läste massor Stephen king när jag var yngre, sen började jag gilla Dean Koontz som jag gillade ännu mer och nu finns några böcker av dessa författare olästa här hemma så måste ge dem en ny chans och borde passa på nu på hösten.

#6 - Helenas bokhylla

Nämen Gud vilken söt katt!
Jag läser inte mycket skräck heller. Jag har för livlig fantasi!

#7 - Sanna

Fantastisk katt! King är knepig för vissa böcker är briljanta (t.ex. Carrie) och andra är långtråkiga så man nästan dör. Men Ajvide Lindqvist är väl ett toppenalternativ!

#8 - Caroline - Bland böcker

Här har du en till som inte läst en endaste liten rad av Stephen King. Frågan är vilken man skulle börja med...

#9 - Therése - Kattugglan

Bort med skämskudden. Olika författare tilltalar ju olika läsare och alla kan inte läsa och lockas av allt! :-)

#10 - Vargnatts bokhylla

Haha vilken söt bild! :) Jag planerar inte min läsning alls, så för mig är det svårt att svara i förväg på om det råkar bli något läskigt :P

#11 - Ewa K

Gillar kissen! Näh, skräck tillhör inte mina favoriter. Även om jag råkar halka på något ibland.

#12 - Lottens Bokblogg

Vilken söt bild :-) Jag läser inte så mycket skräck med King har jag ju faktiskt läst :-)

#13 - Zelly

Jag har inte heller läst något av Stephen King ;)
John Ajvide skulle jag vilja läsa något av.

#14 - C.R.M. Nilsson

Jag läste en del skräck när jag var yngre, men inte så mycket nu för tiden.

#15 - Nicole

Jag har också läst lite av Ajvide, men verkligen skäms för att du inte har läst Stephen King! ;) Det finns garanterat delade åsikter om vilken du bör inleda med men om du inte är van vid skräck så skulle jag vilja säga Pestens tid som egentligen är mer åt thriller hållet. Otroligt bra bok, fantastisk rent ut sagt! Vill du ha något läskigare så föreslår jag Djurkyrkogården :)

Svar: Tack för tipsen, vill ju trots allt testa Stephen King :)
Carolina Edvinsson

#16 - Helena, MsHisingen

Underbar kattbild! Läser inte heller mycket skräck, Ajvide är ett av få undantag...