Fredagsfrågan - Beundrade författare
Dikten ovan är skriven av Charles Bukowski.
 
 
Men jag kommer inte att nämna Charles Bukowski i mitt svar till veckans bokbloggsjerka där frågan lyder: Finns det några författare som du tycker sticker ut (eller som du beundrar mer än andra) när det kommer till deras sätt att skriva?
 
I sådana här sammanhang brukar jag nämna Johanna Nilsson, men jag tror att det krävs en viss handling för att hennes språk ska komma fram. Ibland tycker jag nämligen att hon är fantastiskt och ibland blir det inte fullt lika bra, det beror lite på böckerna. Jag gillar Jodie Picoult för att hon får mig att ifrågasätta mina egna värderingar. Jag gillar Christina Ljungqvist för att hon bara är så himla bra. Jag gillar Katarina Wennstam för att hon hela tiden orkar engagera sig och för att hon orkar fortsätta. Jag gillar Fredrik Backman för att han i princip kan få mig att sitta klistrad framför en text som handlar om att han ska gå och köpa mjölk och för att han kan pendla så fint mellan fint och sorgligt. Jag gillar hur Gunnar Ardelius skriver om kärlek. Jag gillar Katarina Sandberg för att hon skriver trotsigt. Sist men inte minst nämner jag även Jo Nesbø som kan få mig att sitta med hjärtat i halsgropen i flera hundra sidor.
 
Sammanfattningsvis så finns det en hel del författare som jag beundrar, både för deras sätt att använda sig av språket men även när det kommer till vilka ämnen de skriver om. Men jag tycker även att musiker är lika mycket poeter som författare är, hur många artister finns det inte som inspirerar lika mycket till skrivande som till musikskapande? Har ni några artister som ni hämtar inspiration från?
 
 
#1 - Monika

Ja, minsann. Här var två till. Backman och Nesbø är ju väldigt speciella.

#2 - Ewa K

Fredrik Backman är en favorit. Tror att han kommit för att stanna.

#3 - Caroline - Bland böcker

Håller med dig om Backman! Han kan verkligen konsten att få läsarnas uppmärksamhet. Och Wennstam ser jag fortfarande fram emot att stifta bekantskap med... när det nu ska bli av! ;)

Svar: Wennstam brukar skriva lite debattartiklar och sådant på DN och liknande också :)
Carolina Edvinsson

#4 - Linnea

Har inte läst så många av de du räknar upp, men jag blir verkligen nyfiken och sugen på att läsa)

Svar: Ja det var ju en bra fråga på det sättet :)
Carolina Edvinsson

#5 - Vargnatts bokhylla

Backman är med på min lista också :).
När det gäller musik så är jag lite extra fast för Lars Winnerbäck och Melissa Horn, deras texter kan verkligen träffa rätt.

Svar: Jag är också ett stort fan av Winnerbäck! :)
Carolina Edvinsson

#6 - annelie

Jag har faktiskt en Nesbø i hyllan, kanske dags att läsa den :)

Svar: Det tycker jag absolut, en serie som dessutom går mot strömmen och bara blir bättre och bättre tycker jag :)
Carolina Edvinsson

#7 - Lottens Bokblogg

Många bra exempel och motiveringar där!

#8 - Mia Eggimann

Ja Wennstam är riktigt duktig, ser framemot hennes nya bok
Mia

Svar: Ja, jag ligger ju tyvärr lite efter.. Fråga mig inte hur det har blivit så! ;)
Carolina Edvinsson

#9 - Bokdamen

Backman och Nesbö är klockrena. :)

#10 - Helena, MsHisingen

Backman är bra :) Sitter och skrattar åt hans blogg minst varje dag.

#11 - Anna - Bokbabblaren

Skönt att man inte måste begränsa sig, det är ju underbart att det finns så många fantastiska författare där ute. :)

#12 - C.R.M. Nilsson

Håller fullständigt med dig om Backman :) Christin Ljungqvist är verkligen en duktig författare. Det ska bli spännande att se vad hon hittar på härnäst.

#13 - Therése - Kattugglan

Tycker vi har många duktiga svenska textförfattare inom musiken, Just nu inspirers jag av Kent - har inte varit ett stort Kent-fan men sen vi började sjunga deras låtar i kören har jag förstått vilka fantastiska texter Jocke Berg har skrivit. Kan se hela romaner utifrån en och samma låt.

Svar: Ja, Kent har alltid varit stora favoriter hos mig (:
Carolina Edvinsson