Fredagsfrågan - Bokmiljö
 
 
 
Den här veckan handlar veckans bokbloggsjerka om bokmiljöer och resande, nämligen bestämt: Berätta om en ”bokmiljö” som du har besökt alternativt gärna skulle vilja besöka. Naturligtvis är det även okej att ta upp fiktiva miljöer om du vill det!
 
Fiktiva miljöer får för mig gärna fortsätta att vara fiktiva, de innehåller oftast alltför många konstiga djur och onda trollkarlar och allt vad det nu kan vara. Det är sällan en lugn stund på ett sådant ställe. En miljö som jag gärna skulle vilja besöka går helt emot vad jag gillar för böcker, nämligen New York. Vilka sorts böcker brukar utspela sig i New York om inte chic lit, som inte direkt tillhör min favoritgenre men vars miljö jag gärna skulle vilja uppleva i verkligheten. Inte för att jag skulle ha något emot den engelska glesbygden, där de brittiska deckarna ofta har sitt fotfäste men jag behöver lite mer fart och fläkt. Hade jag varit lite coolare som person hade jag svarat rymden, hänga lite med Liftarens guide i galaxen, men i verkligheten så skulle jag aldrig våga!
 
 
#1 - Susanne

New York är aldrig fel! :)

#2 - Vargnatts bokhylla

Jag tror jag hade haft svårt för New York med tanke på att jag har en liten släng av social fobi, det känns som att det rimmar illa med folkmängden som man skulle vara i där :P

#3 - Sanna

Problemet är ju att när man besöker en stad får man så sällan den där insiderupplevelsen som bokkaraktärerna har. De bor inte på billigaste hotellet och går tills de får skavsår... Fuskigt

#4 - Sara Pepparkaka

Men- är nu rymden så olik New York? :)

#5 - Liselotte

Hade varit häftigt att besöka New York! Men annars är nog engelska glesbygden mer min grej :)

#6 - Monika

New York hade jag kunnat tänka mig att besöka, men folkmängden skrämmer mig lite.

#7 - C.R.M. Nilsson

Ibland tänker jag att New York verkligen vore en upplevelse. Annars resonerar jag ungefär som Vargnatt. Jag och stora folksamlingar är en fruktansvärd kombination.

#8 - Lottens Bokblogg

New York var faktiskt en upplevelse, men jag förknippar det mer med TV och film än böcker underligt nog.

Svar: Jaa, det är nog mycket möjligt att jag nog också gör det :)
Carolina Edvinsson

#9 - Ewa K

New York känns stort och främmande, men dit vill jag gärna både i verkligheten och i litteraturen.

#10 - Ugglanoboken

New York tänker jag åka till nån dag!

#11 - Bokskorpionen

Liftarens guide till galaxen! Ja, tänk om man skulle försöka besöka alla de märkliga platserna! ;-)

#12 - Diana

Tror det bästa vore att flytta till New York då för att uppnå den maximala känslan ^^

#13 - Hanna

Jag har faktiskt aldrig varit så lockad av New York. London däremot, älskar jag att både läsa om och vara i!

#14 - Helenas bokhylla

Att besöka New York skulle vara riktigt häftigt, mest för att se om det är som på tv!

#15 - Caroline - Bland böcker

Den engelska landsbygden fick bli mitt svar denna veckan!

#16 - Jennah

Chic-lit är en av mina favoritgenre också, och jag hade gärna gått en shoppingrunda i New York med min man i handen och Becky Bloomwood från Sophie Kinsellas shopaholicböcker som guide!

#17 - Freja

För mig ar det massor av orter där deckare utspelar sig! Och rymden hade ju varit kul, men jag är som dig där...