14 filmer som bör läsas

 

Det är ju så himla många böcker som blir till film nuförtiden. Eller det kanske alltid har varit så att böcker har legat till underlag för film men att det är främst nu som jag har insett hur stor mängd det handlar om? Hur det än ligger till med den saken så snubblade jag över den här listan ( 14 books to read Before they hit the big screen) när jag sporadsurfade på Internet när jag egentligen borde läst artiklar om olika sambibliotekstyper..

 

1. Divergent - Veronica Roth
Den här har jag redan läst. Jag kommer inte att se filmen på bio. Eventuellt ser jag den hemma i soffan någon gång långt efter alla andra.
Premiär: 21/3 2014

2. Ender's game - Orson Scott Card
Den här finns inte på svenska, än? Men jag kommer inte att se den heller då den känns riktad mot en yngre målgrupp.
Premiär: 8/11 2013

3. Stad av Skuggor - Cassandra Clare
Den här har ju redan haft premiär och jag har inte sett den. Men jag kommer nog att se den så småningom då jag har läst boken.
Premiär: 23/8 2013

4. Förr eller senare exploderar jag - John Green
Även om jag inte är ett superfan av boken så kommer jag nog att se filmen på bio när den väl dyker upp, jag hoppas att den kan ge mig ett större gråtkalas än vad boken gav mig.
Premiär: Okänt.

5. The Maze Runner - James Dashner
Finns den här på svenska än? Jag har tänkt att läsa den ett bra tag nu men det har liksom aldrig blivit av, tror till och med att jag har den inlagd på min läsplatta. Filmen kommer jag förmodligen inte att se på bio.
Premiär: 14/2 2014

6. The Wolf of Wall Street - Jordan Belfort
Varför finns inte den här på svenska? Jag Måste läsa. Kanske. Jag måste i alla fall se den på bio. Varför? Jag säger bara en sak: Leonardo.
Premiär: 3/1 2014

7. Gone Girl - Gillian Flynn
Den här har jag hört mycket bra om så jag kommer definitivt att läsa den. Om jag kommer att se den på bio är dock ytterst tveksamt.
Premiär: Okänt.

8. The Monuments Men - Robert M. Edsel
Jag kommer inte att läsa boken men eventuellt se filmen, det var en ny kombination!
Premiär: 18/12 2013

9. Boktjuven - Markus Zusak
Jaaa, jag ska läsa den! Så fort jag får lite tid över mellan alla andra böcker som jag också vill läsa. Sluta pressa mig! Jag kommer inte att se den på bio dock.
Premiär: 31/1 2014

10. Serena - Ron Rash
Okej, denna är jobbig. Det är inte alls min typ av film eller bok. Inte alls. Men Bradley Cooper är å andra sidan mer min typ. Mycket mer.. Om jag ser den så är det endast för hans skull!
Premiär: 14/3 2014

11. Horn - Joe Hill
Boken beskrivs som en "psykologisk spänningsroman" - vilket är precis min typ. Men ändå tvekar jag, både på film och bok.
Premiär: Okänt

12. När jag lät dig gå - Gayle Forman
Vill absolut läsa. Tror dock att filmen tappar lite om man redan vet slutet..
Premiär: Okänt

13. The spectacular now - Tim Tharp
Den här har också redan haft premiär och jag har inte hört så mycket kring den? Alltså kommer jag nog inte att våga testa, eftersom det ändå är utanför min "Comfort zone"
Premiär: Okänt

14. Reconstructing Amelia - Kimberly McCreight
Jag kan tänka mig att läsa boken men det är ingen brådska och filmen kommer jag nog att hoppa över.
Premiär: Okänt

 

 

Hur är det med er nu då? Har ni siktat in er på någon bok som har filmpremiär snart och som ni antingen måste hinna läsa innan eller som ni redan har läst? Det behöver ju inte vara just en av dessa.

 

 

#1 - Vargnatts bokhylla

Jag började på Horn igår :) har läst halva boken ungefär nu och jag tycker den är ganska spännande. Väldigt annorlunda!

Svar: Jag har inte sett någon som har läst den tidigare så det ska bli Väldigt intressant att se vad du tycker om den! :)
Carolina Edvinsson

#2 - Caroline - Bland böcker

Divergent, Maze runner och Boktjuven står på min läs-lista, så det är väl dags att lägga på ett kol då...

Svar: Maze Runner och Boktjuven står på min också! Divergent tycker jag att du ska testa, det är många som gillar den :)
Carolina Edvinsson

#3 - Nilmas Bokhylla

Enders Spel finns på svenska ;) Släppt av Modernista! Håller med om Leonardo - mycket bra skådis.

#4 - Anna JCA

Jag ska verkligen försöka få läst Divergent innan den kommer ut på bio! Det känns dessutom som att nästan alla redan har läst den, och jag vill gärna hänga med i svängarna då den också verkar väldigt bra, haha. ;)

Svar: Haha ja, det är många som gillar den och fler som har läst den redan ;)
Carolina Edvinsson

#5 - Zelly

Börjar på Divergent efter den jag läser just nu är utläst :)
The Wolf of Wall Street har jag inte läst men bara att min stora kärlek (haha) Leonardo är med så ska den definitiv ses på bio och det så fort den har premiär :) och ja Bradley Cooper är det inte heller något fel på :)
'

Svar: Haha ja, det är ju tur att Leonardo inte bara är snygg utan faktiskt Bra också! ;)
Carolina Edvinsson