Bobkloggsjerka - Var är min bok?
 
Den här veckan handlar veckans bokbloggsjerka mer om skrivande än om läsande för frågan lyder nämligen: Om du skulle skriva en bok, var skulle den då utspela sig?
 
Egentligen är det nog inte var boken skulle utspela sig som är det viktiga utan vad den skulle handla om. Jag skulle skriva om något som människor kan relatera till och förhoppningsvis ta till sig av, jag vill skriva något som känns som ett slag i magen eller som får hjärtat att hoppa över ett extra slag. Och för att folk ska kunna känna igen sig är det kanske enklast om boken utspelar sig i en verklig miljö, med verkliga problem och med verkliga känslor. Alltså skulle den förmodligen utspela sig i en stad eller en ort i Sverige precis här och nu. Jag vill liksom plocka fram känslan av att det där hade kunnat vara jag.
 
Men jag skriver inte tillräckligt bra för sådana böcker.
 
Så jag skulle väl förmodligen försöka knåpa ihop en deckare. Om jag nu skulle ha tålamodet till att skriva på samma berättelse i flera hundra sidor efter att jag har gjort en grundlig research och dessutom redan hade hela boken klar för mig innan. Dessutom måste jag kunna koppla bort min perfektionistiska sida när det kommer till orden. Ni ser, det är en del som ska klaffa...
 
 
#1 - Monika

Det kommer inte att bli någon bok för mig heller, av precis samma anledningar :)

#2 - Susanne

Det är verkligen mycket som ska klaffa. Men en deckare tror jag är en bra idé ;)

#3 - Kim af Trägårdh

För inte så länge sedan läste jag en fantastisk bok!! How to exterminate stupidity heter den. Den påpekar den officiella pessimismens logiska självmotsägelser, räknar upp moderna upptäckter, och bevisar faktiskt att det finns hopp, både om att bli smart och stoppa miljöförstöringen, och om att programmera om sin egen kropp för att anpassa sig till den miljöförstöring som ändå skett innan den stoppas. Det är helt enkelt en sådan jättebra vetenskaplig optimistisk bok som kan få folk att omedelbart sluta försöka ta livet av sig och istället glatt börja fira de vetenskapliga framstegen! Dessutom kostar den bara 149 kronor att beställa från http://litenupplaga.se/1198 och enligt rykten på Pure science Wiki kommer den att säljas ännu billigare på Bokmässan i Göteborg 26 till 29 September, där det dessutom sägs gå att få boken signerad av författaren efter hans tal 14.15 till 14.25 på lördag 28 september!

#4 - Helena, MsHisingen

Hade man någon lust innan (det hade inte jag) så tror jag du dödade den med ditt avslutande resonemang. Fast folk som gillar att skriva kanske ser det som en utmaning förstås...

Svar: Haha jo jag hoppas det nu när du säger det så! :)
Carolina Edvinsson

#5 - Skriva läsa leva

Helt klart måste en himla saker klaffa, och det är ju, tycker jag en kul utmaning, att få det att bli riktigt riktigt bra...

#6 - Lottens Bokblogg

Jag har definitivt inte tålamodet att skriva en bok själv!

#7 - Ewa K

Säg aldrig, aldrig. Det kan straffa sig :).

#8 - Mia Eggimann

Nej jag kan inte stava så det blir ingen bok här heller.
Mia

Svar: Det är ingen bra ursäkt! Det finns ju stavningsprogram ;)
Carolina Edvinsson

#9 - Vargnatts bokhylla

Jag ville bli författare i tonåren, men nu skriver jag mest dikter. Det korta är enklare att få ihop än en hel lång bok :)

Svar: Håller helt med!! :)
Carolina Edvinsson

#10 - Boktjuven Ingerun

Ja det är inte lätt!

#11 - Anonym

Du har inte funderat på att gå någon skrivarkurs då, om du inte tycker att du skriver tillräckligt bra? Du verkar ju ha drivet :)

Svar: Jag har läst Kreativt skrivande på högskola. Det är nog mest jag själv som sätter stopp :)
Carolina Edvinsson

#12 - Linda

Ja, det är mycket så behöver klaffa! Man kör fast så lätt! Men drömma kan man göra:).

Svar: Ja, drömma kostar ingenting :)
Carolina Edvinsson

#13 - Freja

Jag skulle nog få skriva om min egen hemtrakt för jag har inte alls tillräckligt med fantasi för att hitta på något eget. Men den bristen på fantasi gör ju att det inte blir någon bok heller...

Svar: Jag är också inne helt på din linje!
Carolina Edvinsson

#14 - Therése - Kattugglan

Men är en deckare egentligen lättare att skriva? Eftersom det kommer så många måste den ju vara superbra för att inte bli en i mängden!

Svar: Ja det är sant. Krävs ju stor inblick i polisarbetet också om man vill skriva utifrån den synvinkeln. Jag tror att det är svårt att inte ge läsaren för mycket eller för lite information också, man vill inte kunna räkna ut vem mördaren är men man vill heller inte att det ska kännas ologiskt.
Carolina Edvinsson

#15 - C.R.M. Nilsson

Det där med att brottas med perfektionisten inom sig är jobbigt, men det går vägen med lite kamp...

Svar: Ja, det är väl lite av en vanesak också kan jag tänka mig :)
Carolina Edvinsson