Cocktails för tre (Eller en bok man behöver cocktails till för att läsa)
 
Titel: Cocktails för tre
Författare: Madeleine Wickham/Sophie Kinsella
ISBN: 97891 7351 9380
Antal sidor: 231 (e-bok)
Första mening: "Candice Brewin sköt upp den tunga glasdörren till Manhattan Bar och möttes som vanligt av värmen och larmet."
 
Handling: Maggie är en självsäker och högpresterande kvinna som försöker vänja sig vid sin nya mammaroll, Roxanne är den hämningslösa med en hemlig älskare, Candice kan ses som både vänlig och ordentlig och de tre är bästa vänner. De tre väninnorna har som tradition att en gång i månaden gå ut och ta några drinkar på Manhattan Bar och det är då Candice stöter på ett spöke från det förflutna.
 

Omdöme: Jag vet inte riktigt hur jag ska börja den här recensionen så jag börjar såhär, med rent nonsens. För nonsens är nästan vad den här boken är och jag orkar inte tänka på den mer eller försöka analysera något som inte finns. Den blir lite som en dålig komedi. Så är det. Roxanne som har gått och väntat i sju år på att hennes älskare ska lämna sin familj för hennes skull? Jag vill bara skrika till henne att hon ska ge upp, gå vidare och lämna innan det är försent. Det finns ingen man som är värd att vara ett andrahandsval för. Maggie är gravid men fylld med så mycket motståndskänslor att jag undrar varför hon gav sig in i det från första början, kanske en sprucken kondom? Jag vill säga till henne att det är ingen som kan tvinga dig att föda ett barn, inte ens din man som för övrigt verkar vara ganska helylle ändå. Sedan är det väl heller inte optimalt att dricka drinkar när man är höggravid, just det där med alkoholen stack mig i ögonen ganska många gånger. Så har vi Candice som jag mest bara himlar med ögonen åt, hon är bortom all räddning och känns som en vilsen landslotta i storstaden eller med andra ord så är hon ytterst naiv.
 
Handlingen har jag varit inne på och kan mest liknas vid en dålig komedi eller en fars, med missförstånd och enkla knep som appliceras på lättlurade och naiva människor. Som läsare sitter man mest bara och suckar åt Candice vilja att vilja vara alla till lags och hennes oförmåga att se vad som finns rakt framför henne.
 
 
Betyg: 1/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Sophie Kinsella/Madeleine Wickham:
 
 
#1 - Ylva

Ja, det låter som en komedi som inte ens är rolig...

Svar: Nae precis!
Carolina Edvinsson

#2 - Nilmas Bokhylla

Ah, ytterligare en bok där vi har något sådär gemensamma åsikter ;)

Svar: Haha ja du ser, läser man tillräckligt många böcker verkar man åtminstone ha några gemensamma ;)
Carolina Edvinsson

#3 - Zelly

Jag har bara läst Dubbelbokat som hon skrivit under sitt riktiga namn, tyckte den var sådär. Böckerna hon skriver som Sophie Kinsella är så mycket bättre.

Svar: Ja, jag har hört det. Får ge henne en chans :)
Carolina Edvinsson