De korrupta

Titel: De korrupta
Författare: Robert Kviby
ISBN: 97891 7423 0345
Antal sidor: 220 (e-bok)
Första mening: "Hon skulle få fler skäl att gråta."
 
Handling: I Stockholm 1989 mördas flera prostituerade unga kvinnor och lämnas på öppen gata men polisen finner ingen gärningsman och lägger snart ner utredningen. Annie Lander som är kriminalreporter vill dock inte ge upp så lätt utan arbetar på en artikelserie på morden, en journalistisk granskning som leder upp i de högre kretsarna i samhället men så fort hon börjar komma sanningen alltför nära försvinner hon spårlöst. Hennes man Max bestämmer sig för att fortsätta sökandet när han tycker att polisen har riktat in sig på fel spår, han bestämmer sig för att gå i Annies egna fotspår och försöka nå fram till samma sanning som henne innan de med makten inser vad det är han försöker göra.
 

Omdöme: Mina första vibbar jag får av den här boken är att det är lite Katarina Wennstam över den, fast inte riktigt lika bra såklart. Men det finns spår av verkliga händelser och ifrågasatt samhällsstruktur och det är också det som jag gillar allra mest med boken, att man inte riktigt vet vad som kan vara sant och vad som inte är det. Jag gillar att karaktärerna framställs med både bra och dåliga sidor, både de som ska föreställa de onda och de som ska föreställa de goda eftersom det gör dem mer verkliga. Däremot saknar jag lite mer utförlig beskrivning kring vissa personer som jag inte får något grepp om alls, speciellt medlemmar i gäng har jag väldigt svårt att särskilja när de bara nämns vid namn.
 
Och då kommer vi även in på det här med gäng och den undre världen med svarta pengar och knark, som jag tycker gör att den här historien spretar lite väl mycket. Som om den vill innehålla allt. Jag tycker att det är en intressant sidohistoria det här med serberna som försöker ta över knarksmugglingen och Vitomar Jozak som har tagit med sig sin lillebror till Sverige för att han tror att han har en större framtid där men den förtjänar i så fall en egen bok för här kommer den historien i skymundan för jakten på den spårlöst försvunna Annie. Det är ju det som är huvudspåret. Och Annies artiklar om de prostituerade.
 
Sedan kommer slutet som jag tycker både kom lite plötsligt och var en lite för enkel utväg att gå för författaren. Jag kommer inte att gå närmare in på det men det kändes bara lite orealistiskt. Jag hoppas i alla fall att det är orealistiskt i fråga om polisens tankegångar, för inte kan väl negativa skriverier om polisen bara mörkläggas som i ett trollslag? Men det är klart att det är många fall av tjänstefel inom polisen som läggs ner om man ska tro DN.
 
 
Betyg: 3/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon