Fredagsfrågan - Serier eller standalones?
 
Den här veckan är Bokbloggsjerkan lite klurig tycker jag då det finns både fördelar och nackdelar, men så är det ju med det mesta. Frågan lyder nämligen: Läser du helst standalones eller bokserier?
Jag började fundera på vad jag läste mest av och även om det känns som om jag läser mycket serier så läser jag nog ändå mest standalones. Jag gillar bokserier (precis som jag gillar tvserier framför filmer) men jag har ett problem med bokserier och det är att jag alltid vill läsa klart dem, oavsett vad jag tycker om dem. Det är samma princip som jag har när jag läser enstaka böcker för oavsett hur dålig jag tycker att den är så måste jag läsa klart den, annars "gills" det inte som att jag har läst den. Tycker jag. Sedan ingår ju deckare allt som oftast i en serie och jag gillar ju deckare. Standalones har ju fördelen med att när man har läst ut den så är man klar sedan, det finns inte mer och man kan liksom släppa den.
 
Men om jag Måste välja då? Då blir det nog faktiskt serier. Eller standalones förresten. Eller nej, serier för det tänkte jag först. Fast några av mina favoritböcker är ju standalones. Jag vet inte.. Jag tänker inte bestämma mig! Jag är en sådan som älskar både choklad och lakrits så det så!
 
 
 
#1 - Sanna

Jag har också svårt att släppa serier jag börjat på, trots att de inte längre är särskilt bra. Som Damernas detektivbyrå. Man minns ju den första boken som så bra, och vill gärna hoppas att det någon gång blir lika bra igen!

Svar: Ja, det är också lite av ett problem med serier. Att man hela tiden jämför böckerna sinsemellan.
Carolina Edvinsson

#2 - Susanne

Tycker att det är en lite klurig fråga den här veckan. Det viktigaste är ju om boken är bra eller inte. Huruvida den ingår i en serie eller inte är inte så viktigt för mig.

Svar: Sant! Men ingår den i en serie blir det lite att man jämför med de tidigare.. En standalonebok får ju bara en chans.
Carolina Edvinsson

#3 - Mia Eggimann

Jag gillar serier men ibland kan man tröttna och tycka de bara blir sämre, men jag måste läsa ändå. :(
Tur att det finns choklad med lakritsi.
Mia

Svar: Ja, jag måste också läsa ändå.. Man vet ju aldrig Om det vänder och blir bättre igen annars ;)
Carolina Edvinsson

#4 - Gia - Bokfrossa

Haha ja det är inte lätt att välja... Trots att jag älskar serier är jag ibland lite rädd för att påbörja nya för att jag då vet att jag kommer att bli uppbunden en lång tid framöver.

Svar: Ja, jag vet inte hur många jag har påbörjade men inte avslutade.. Vågar knappt räkna efter ;)
Carolina Edvinsson

#5 - Ylva

Jag läser helst fristående men det finns även serier som jag älskar, till exempel Sågverksungen av Vibeke Olsson, Skuggserien av Maria Gripe och Torka aldrig tårar av Jonas Gardell.

Svar: Jag har bara läst Torka aldrig tårar av dessa och det är ju en triologi, vilket är som en liten miniserie tycker jag. Tre är lagom! :)
Carolina Edvinsson

#6 - Caroline - Bland böcker

Vi resonerar på precis samma vis. En blandning av båda är nog det bästa! :)

#7 - Vargnatts bokhylla

En blandning är nog det bästa :D Men jag läser mest standalones, drar mig lite för att påbörja massa serier

#8 - Anna - Annas Bokhörna

Ja, det är svårt det där... lite av varje är väl bäst!

#9 - Bokslott

Jag är också så att jag nästan måste avsluta serier, oavsett vad jag känner för dem! Vilket ibland känns som lite av ett problem...

Svar: Ja, speciellt när de pågår och pågår och pågår och pågår... ;)
Carolina Edvinsson

#10 - Monika

Man måste faktiskt inte välja, det funkar bra med både och i det här fallet :)

#11 - Lottens Bokblogg

Ja, det är underligt svårt att sluta läsa en serie, trots att man tröttnat på den...

#12 - [Anna]

Va finns det de som inte gillar både choklad och lakrits? :)
Nej men lagom av båda blir bäst. Men är jobbigt när man läser en del i en serie som inte alls imponerar!!

#13 - Ewa K

Jag är också något ambivalent när det gäller serier eller standalones.

#14 - Ewelina

Ja, det finns verkligen fördelar och nackdelar med både serier och standalones. Fast i en serie så får man ju lära känna karaktärerna på ett annat sätt :) Jag är precis som du: när jag börjat på en serie vill jag läsa klart den.

#15 - C.R.M. Nilsson

Jag gillar serier som jag vet hur långa de kommer bli från början, ännu mer om de är avslutade när jag börjar på dem så att jag slipper vänta :) Just nu vill jag helst inte börja på nya serier eftersom det känns som om jag redan håller på med så många.

Svar: Men lite av tjusningen är ju att vänta! ;) Och jag känner igen det där med att hålla på med många serier..
Carolina Edvinsson

#16 - Helena

Det är bra att läsa lite fristående böcker mellan alla serier, så behöver man inte blanda ihop alla huvudpersoner!

#17 - Therése - Kattugglan

Det är ju tur att man slipper välja :) Min slutsats blev att jag föredrar att läsa böcker, rätt och slätt. Att tvingas välja blir ju för oss bokälskare som att välja mellan pest eller kolera, eller som du skriver - mellan lakrits och choklad!

Svar: Ja, det är tur att det finns valmöjligheter! Inom deckare tycker jag dock att det är ganska svårt att få tag i standalones, där är de oftast i en serie. Även om de går att läsa fristående också! :)
Carolina Edvinsson

#18 - Freja

Jag gillar serier, gärna långa, företrädesvis deckare, men kan tänka mig att blanda upp med standalones... Så det blir nog både choklad och lakrits för mig med...

Svar: Menar det, hur ska man kunna välja!? ;)
Carolina Edvinsson

#19 - A ROOM OF MY OWN

fin bild! jag vet precis hur det känns...