Måndagens Movie: Iron Man
 
 
Titel: Iron Man
Premiär: 1 maj 2008 (Sv)
Längd: 126 min
Genre: Action, Adventure & Sci-Fi
Medverkande: Robert Downey Jr, Gwyneth Paltrow & Terrence Howard
Imdb-betyg: 7.9
 
Baserad på en superhjälte från serieförlaget Marvel.
Länk till recension på bloggen.
 
 
 
 
 
Handling: Tony Stark är ett kaxigt geni som har byggt upp sitt bankkonto genom att sälja högteknologiska vapen, som han sedan rättfärdigar genom att hålla i en och annan välgörenhetsgala då och då. Under ett möte om just dessa högteknologiska vapen råkar Tony Stark och hans kompanjoner ut för en attack. Tony Stark kommer undan med nöd och näppe, vid liv men tillfångatagen, dessutom är han numera för alltid låst vid en maskin som agerar som hans hjärta. Terroriserna vill att Tony ska bygga den senaste missilen åt dem, vilket han går med på men i hemlighet bygger han ihop en robot för att kunna fly därifrån. Det är dock inte bara en robotdräkt han tar sig därifrån med, utan även ett behov av att lätta på sitt eget samvete.
 
Omdöme: Det här är lite som Batman tycker jag. En rik snubbe som plötsligt vill rädda världen med en massa tekniska prylar och hemliga projekt. Det behöver inte vara något dåligt, jag gillar nämligen Batman. Jag gillar dock Batman mer än Iron Man, än så länge. Jag tröttnar lite på Tony Starks dryga attityd och finner den inte alltid så rolig som jag antar är tanken. Jag tycker att filmen blir lite seg, det är lite mycket byggande och testande och väldigt lite faktiskt rädda världen. Dessutom är jag lite trött på att en superhjälte alltid ska bekämpa min motståndare, alltid en ensam man som står på de ondas sida mot en ensam man som står på de godas sida. Snacka om svart eller vitt. Inte ens skurken är bättre än filmerna om Batman. Men visst, jag ger Robert Downey Jr att han tolkar Iron Man på ett fenomenalt sätt. Dessutom oväntad musik, rock rakt igenom och ingen bakgrundsmusik som smälter in i omgivningen. Ska det vara så ska det tydligen vara ordentligt med den här filmen.