Islamofobi
 
Titel: Islamofobi
Författare: Mattias Gardell
Antal sidor: 290 (pocket)
ISBN: 97891 7343 3891
Serie: -
Publiceringsår: 2011 (Original: 2010)
Originaltitel: -
Första mening: "Vi hör det hela tiden: ett ständigt tal om "hur muslimer är"."
 
Handling: Året är 2014 och det rasistiska talet blir alltmer normaliserat, vi ser det överallt i media och vi ser det i form av reklam och riksdagsförslag. Just den här boken tar upp Islamofobi, ett ord som diskuteras på ett mycket bra sätt i boken och som jag inte ska gå närmare in på här, och grundbulten ligger egentligen i en kunskapsregim som bygger upp fördomar och hat gentemot muslimer. Med andra ord ett rasistiskt skillnadstänkande. Igår var det judar, idag är det muslimer och man kan börja undra om vi aldrig ska lära oss något av historien?
 
 
Omdöme: Det är rappt, rakt på sak, humoristiskt men framförallt är det utomordentligt bra skrivet. Budskapet når fram, ända fram, och det går inte att värja sig mot argumenten ens om man skulle vilja. Det är det som jag uppskattar mest egentligen, att den är så enkel att den blir lättförståelig. Vem som helst kan läsa den och alla borde läsa den, för att få en större förståelse och för att få en tankeväckare. Även om man inte tror sig behöva den. Det är många vinklar som berörs men för det känns den aldrig oöverkomlig och som läsare får vi en genomgång både över Islam historiskt sett men det förs även en diskussion kring slöjan och vad svenskarnas inställning egentligen är till muslimer. Det är bland annat intressant att enkätstudier visar att de flesta svenskar inte tror att Islams värderingar går att föra samman med det svenska samhället samtidigt som respondenterna uttrycker att de saknar kunskap om Islam överhuvudtaget. Det är alltså kunskapsregimen och olika medievinklingar som har fyllt oss med fördomar vars faktaunderlag kan ses som grundlöst. En annan tankelek som författaren menar att man kan ägna sig åt är att leka med tanken på att ordet muslim byts ut till jude, då hade nog inte yttrandefriheten kunnat tolkas så brett som den gör idag. 
 
Ett nyskrivet kapitel i pocketversionen berör Breivik och attentatet på Utøya, hur tankarna direkt gick till islamistiska terrorgrupper både hos journalister men även hos så kallade terrorexperter. När det sedan visade sig vara "en av deras egna" klassificerades han istället som en ensam galning utan ett politiskt motiv, vilket såklart även det var felaktigt. Breiviks högsta önskan var ju just att det högre politiska syftet skulle nå fram, att Europa skulle vakna. Så det är väl dags att vi gör det då och ser till att rasistiska tankar förklädda i kostym inte tar sig in i riksdagen. Det är val om ungefär två veckor, se till att ta vara på din röst. Jag hade kunnat skriva världens utläggning om den här boken men det gör jag inte, jag uppmanar er istället till att läsa den. Han kan sin sak Mattias Gardell och jag hoppas att ni ger honom chansen att framföra det han vill säga.
 
 
Betyg: 5/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
 
 
 
 
 
 
 
#1 - C.R.M. Nilsson

Spännande. Den här får jag nog se till att läsa. Har ju börjat läsa Marcus Priftis bok om rasism idag och vissa av tankegångarna känns igen.

Svar: Ska bli kul att läsa din recension om den sen, har ju själv skrivit upp den på min lista efter ditt tips. Men den här kan jag verkligen rekommendera :)
Carolina Edvinsson

#2 - Malin

Den här måste jag läsa!

Svar: Vad kul när man kan inspirera andra till läsning! Särskilt den här som jag tycker är bra om så många som möjligt läser ;)
Carolina Edvinsson