Måndagens Movie: The Bourne Identity
 
Titel: The bourne identity
Premiär: 18 okt 2002 (Sv)
Längd: 119 min
Genre: Action, Mystery & Thriller
Medverkande: Franka Potente, Matt Damon & Chris Cooper
Imdb-betyg: 7,9
 
Baserad på boken Identitet Kain av Robert Ludlum
Länk till recension på bloggen
 
 
 
 
 
 
 
Handling: Agent Jason Bourne vaknar upp på en fiskebåt mitt ute till havs med två skott i ryggen, ett chip insatt i höften och minnesförlust. Han vet inte vad han heter och än mindre vem han är, bara att det är någon som jagar honom och som hellre ser att han dör än berättar varför. Det hela blir en jakt kring att finna sin identitet samtidigt som han måste undvika att lita på någon, för vem är egentligen vän och vem är fiende?
 
Omdöme: En helt vanlig actionrulle skulle jag vilja sammanfatta den som, även om det kanske inte stämmer fullt ut. Det finns trots allt en lite mer intressant handling och jag gillar det kryptiska med att huvudpersonen måste gå igenom alla sina steg bakåt i tiden för att få reda på vad som har hänt. Minnesförlust är gjort men det känns fortfarande rätt. Däremot är Jason Bourne så himla tråkig som karaktär, det finns varken humor eller glöd och inte känns han som en stenhård mördare heller. Han känns för helylle helt enkelt. Sedan blir jag alltid lite uttråkad när det blir för långa slagsmålsscener, här fanns det inga sådana men däremot en väldigt lång biljakt som hade kunnat förkortats avsevärt. Ytterligare en grej som drar ner omdömet är den ryckiga kamerahanteringen, någon gång är det okej men när det guppar varje gång någon går börjar man nästan må lite illa. Jag vet att det är en medveten strategi men jag gillar det helt enkelt inte bara.