Fredagsfråga - Barn och läsning

Det är fredag och jag sitter i skrivande stund faktiskt på jobbet, men en sådan här viktig fråga är ju faktiskt högst relevant även för min arbetsbeskrivning: Hur tror du att man kan inspirera barns läsande? Har du några goda exempel?

 

Först och främst vill jag framhålla vilket roligt tema det här var (Mycket roligare än Nobelpristagare!) och att det ska bli väldigt intressant att se vilka tips ni andra har på ämnet, för det finns ju hur många infallsvinklar som helst att ta sig an det här ämnet genom.

 

För det första tror jag att det är viktigt att barnen omgärdas av böcker och ser både andra barn men även vuxna läsa.  Det är klart fördelaktigt om det finns böcker i hemmiljö men om inte det finns så går det ju precis lika bra att gå till biblioteket och låna med sig en samling. Eller varför inta bara hänga på biblioteket? Där om någonstans blir man ju omringad av böcker och jag kan nästan lova att barnen inte kommer att kunna låta bli att botanisera bland dem.

 

Ett annat tips, som eventuellt känns lite uttjatat men som faktiskt fungerar, är ju högläsningen. Finns egentligen inte mycket mer att säga om den. Gör det bara. Prata om böcker är ett annat hett tips tycker jag. Personligen älskar jag att prata om det jag har läst och jag tror inte att barn tycker annorlunda. Det är också bra för att öva upp läsförståelsen.

 

Låt barn läsa vad de vill. Serier, tidningar, fackböcker och bilderböcker är alla exempel på medier där läsningen övas. Allt som innehåller ens en smula text är bra. Underskatta dessutom inte appar, spel eller andra liknande digitala medier där läsningen blir en del av underhållningen. Och fast man inte tror det så övar man upp ordförståelsen genom ljudböcker också. Allt är bra. Även om det inte är traditionsenligt eller kan samla damm.

 

 

#1 - Monika

Kan ju inte annat än hålla med :)

#2 - Helen

Många bra tips här och jag kan bara hålla med i allt du säger! =)

#3 - MonsterSteffa

Väldigt fina förslag!

#4 - Boklysten

Jättebra förslag!

#5 - Holavedsbruden Ewa K

Tillgång till böcker och förebilder är viktiga för läsningen.

#6 - A ROOM OF MY OWN

jag håller med hela vägen. barn gör som vuxna gör. inte som vuxna säger. högläsning kan det aldrig talas för mycket om. det är så givande både för läsare och lyssnare

#7 - Författardrömmar

Jag håller med :)

#8 - Malin

Bra tips!

#9 - Lena

Perfekta tips.

#10 - Lottens bokblogg

Kul att du gillade temat :-)
Ljudböcker var något jag inte har tänkt på och du har ju helt rätt där, det är ju ett toppensätt att få tillgång till litteratur även om man inte vill sitta still med en bok.

#11 - Hanneles bokparadis

Mina barnbarn får precis plats att sova mellan bokhyllorna :)
De omgärdas av böcker!

#12 - Freja

Mina barn började läsa själva parallellt med att vi läste högt för dem, de var omgivna av olika sorters böcker och vi besökte bibliotek. De blev riktiga bokslukare, men bara i en period. Nu läser det inget alls, men jag lever på hoppet att de ska hitta tillbaka till läsandet igen.