Kort kjol
 
 
 Titel: Kort kjol
Författare: Christina Waldén
Antal sidor: 137 (Inbunden)
ISBN: 97891 7001 3287
Publiceringsår: 2006 (Original: 1998)
Serie: -
Originaltitel:
Rekommenderad ålder: 12-15 år
Första mening: "Allra längst bort möts himmel och hav."
 
Handling: Sommarlovet ska precis börja när Myran utsätts för våldtäkt av två av sina klasskamrater. Det nästkommande året fylls av rädsla, rättegång, polisförhör men framförallt skam. Myran känner att hon har en del i det hela, att hon bär en del av skulden för hon var ju trots allt full och hade kort kjol på sig. Myran är rädd att det syns utanpå att hon har blivit våldtagen och hur ska då någonsin livet kunna bli som vanligt igen.
 
 
Omdöme: Jag vet att det här är en bok som används mycket i undervisningssammanhang, även om just mina lärare inte verkar ha uppmärksammat den. Ibland tycker jag till och med att det blir lite för mycket undervising i boken och att den skildrar ett "skolexempel" på hur en våldtäkt går till. Verkligheten ser inte alltid ut såhär och det är inte alltid offret får synliga skador eller våldtäktsmännen får fängelse. Jag skulle nästan påstå att det är sällan som det finns både erkännanden och bevis. Boken har några år på nacken och jag hoppas att diskussionerna har förflyttats lite, framförallt från offrets förmodade skuld i det hela. Ibland känns det dock som om ingenting har hänt sedan boken gavs ut. Myrans berättelse anses till exempel trovärdig eftersom hon har druckit mycket alkohol och hennes kroppsvikt tyder på att hon inte har en chans att stå emot förövarna och att hon alltså har blivit tvingad till samlag. Dock bevisar verkligheten att befinna sig i ett låst rum, utan mobil och tillsammans med sex killar inte är att betraktas som hjälplöst tillstånd
 
Visst finns det många bra aspekter att ta upp och diskutera i den här boken men ibland känns de lite för påtvingade och bokens syfte tycks vara just att vara en skolbok och inte en skönlitterär upplevelse. Pratet om porrfilm som förebild för unga killars tankar om sex och att den sexuella driften triggas igång av våldsamheter för tankarna kring ett resonemang där män är djur och lyder under någon slags naturlag där de inte är kapabla att tänka egna tankar. Det får mig att undra hur en kille i högstadiet tänker kring porträtteringen i den här boken.
 
Som en ren informativ bok över hur rättsprocessen går till i ett sådant här sammanhang är den väl bra men jag tycker inte att den gestaltar karaktärerna på ett trovärdigt sätt. Myran är offret och hennes förövare framställs som rena monster, förutom ur samhällets perspektiv där det är pojkarna som utsätts för en orätt process. Ursprunget till killarnas agerande tycks bara komma från porrfilmernas värld men jag tror att det måste ligga något mer bakom än så. Det förekommer även två killar som heter Ali och Muhammed som har en mycket underlig dialog med Myran och deras existens i berättelsen ställer jag mig frågande till, varför just Ali och Muhammed? "Det som alla svenska tjejer tycker är skönt." "...inga mesiga svennar utan riktiga män...
 
 
Betyg: 2/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon