Vill ha dig så illa
 
Titel: Vill ha dig så illa
Författare: Gunnar Ardelius
Antal sidor: 205 (Kartonnage)
ISBN: 97891 296 90095
Publiceringsår: 2014
Serie: -
Originaltitel: -
Första mening: "Jeppe, du frågar om nyårsnatten, berätta, säger du, vad som hände, varför jag inte kom dagen efter."
 
Handling: Gymnasiet har precis tagit slut och klivet in i vuxenlivet blir både snabbt och osäkert. För de sex ungdomarna Channa, Beate, Jeppe, Roozbeh, Olof och Lea blir det extra svårt eftersom det som en gång band ihop dem nu plötsligt har lösts upp. De vet inte riktigt varför de umgås med varandra när de har så lite gemensamt. Under ytan vibrerar dessutom en mörk hemlighet, en hemlighet som kanske alla vet om, men som ingen vågar prata om. Och plötsligt kan det vara försent. 
 
 
Omdöme: Ända sedan jag läste Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket har jag varit väldigt fäst vid Gunnar Ardelius. Det beror på språket och språket allena, inte för att det är så bara utan det är där jag finner mina favoriter som håller år efter år. Johanna Nilsson är en annan sådan favorit. Jag har dock inte läst så mycket av Gunnar Ardelius men det lilla som jag har läst har liksom räckt för att fånga mig. Han skriver på sitt eget sätt och hans sätt är väldigt bra. Det händer inte så mycket i historien utan det är orden som är det viktiga, för mig. 
 
Den handlar om hur man stöter bort någon som man egentligen vill vara nära. Hur man hellre flyr än blir sårad. Hur man kapitulerar för kärleken när man inte orkar hålla emot längre och hur hjärtat allt som oftast vinner över hjärnan. Den handlar om gymnasieungdomar på väg ut i vuxenlivet. På vissa plan är de redan vuxna och på andra plan är de fortfarande barn, de dansar i limbo mellan två världar. På gymnasiet gick det bra att umgås över gränserna, man väljer trots allt inte vilka som går i ens klass, men så fort studenten är tagen har alla olika förutsättningar i livet. Precis som Gunnar Ardelius själv skriver i en mailkorrespondens till Sandra Beijer. Jag vet inte riktigt hur mer jag ska förklara den här boken, som är stor och liten på samma gång. Det är en bok som man vill läsa långsamt, för att riktigt kunna ta in varenda mening. Eventuellt läser jag om den en dag, för att se om jag upptäcker något nytt eller för att inspireras av någon annans ord. Han är ju bra på det den där Ardelius.
 
Jag har dock lite svårt för karaktärerna och känner inte att jag kommer någon nära, eller att jag ens gillar någon. Det behöver man förstås inte göra men det underlättar ju den fortsatta läsningen om man undrar hur det ska gå för en person eller en relation. Den enda karaktären som jag fann intressant var Channa och hon var bara med på ett hörn, omtalad av de andra men nästan aldrig i fokus själv. Mer än genom brev och då särskilt lyfts språket till en ny nivå. Sist men inte minst vet jag inte vad som hände med omslaget? 
 
 
Betyg: 4/5
 
Köp den här: Adlibris & Bokus & Cdon
 
Böcker som jag tidigare har läst av Gunnar Ardelius:
Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket
Het (Antologi)